Aquest és un muntatge impactant. Costa digerir el que passa a escena. El darrer muntatge de la companyia Els Marquesets es planteja com una tragèdia amb tocs de thriller: “Una metàfora del capitalisme dut a l’extrem“, explica l’actor Toni Sans a un equip del ‘Plaça Tísner‘, que proposa “una transacció molt boja però que no és tan improbable que pugui passar“.

I aquesta transacció és una proposta caníbal. A ‘Exquisit’, uns sibarites anònims volen tastar carn humana i demanen a un xef si s’ofereix a servir-la a canvi d’una suma important de diners. L’obra, protagonitzada per Marta Rosell, Montse Amat, Rubén Montañá i Toni Sans no planteja el canibalisme com un mitjà per a la subsistència, sinó com a un vehicle per a la realització personal i es pot veure al Tantarantana fins al 5 de maig.

Animalitzar la gent

El text, escrit a quatre mans per Toni Sans i Rubén Montañá, és una tema que els afecta a diari: “Fins quin punt les persones venem la nostra ànima o el nostre temps per diners o per aconseguir viure“, afirma Sans amb una reflexió de fons constant, “el capitalisme redueix les persones a elements que produeixen”. I prossegueix: “Ens interessava explicar aquest punt en què a la vida diària animalitzem la gent que no ens importa”.

Tots els personatges que circulen a l’obra són com animals d’un escorxador”
Toni Sans, companyia Els Marquesets

Un thriller filosòfic en una cuina

La posada en escena és un element vital a l’hora d’aconseguir l’atmosfera inquietant que planteja l’obra. Tot i començar com una cuina bastant realista, “l’anem transformant teatralment amb inputs que ens fan pensar en una carnisseria, una nevera, un quiròfan… fins i tot una ‘morgue’“, diu Rubén Montañá. I rebla Toni Sans que “tots els personatges que circulen a l’obra són com animals d’un escorxador”.

El to del muntatge és realista, afirma Montañá, tot i que hi ha escenes d’humor negre que provoquen mitges rialles al públic “perquè juguem a suggestionar amb el canibalisme, un tema latent que està present durant tota l’obra”. Segons la companyia, aquest és un “thriller filosòfic” amb un aire cinematogràfic, que atrapa, incomoda i deixa estabornit durant una bona estona, encara que faci hores que s’hagi abaixat el teló.