El dramaturg i director Iván Morales desembarca al Lliure de Gràcia amb un projecte monumental: adaptar als escenaris ‘El día del Watusi’, la novel·la de Francisco Casavella que retrata la Barcelona dels anys 70 als 90. L’acompanyen un càsting de set intèrprets entre els que hi ha la valenciana Raquel Ferri. Amb tots dos hem parlat de l’esperit del Watusi al ‘Plaça Tísner‘.

L’ombra del Watusi

El 15 d’agost del 1971, el Fernando Atienza va veure dos cadàvers. Fins llavors, era un nen més de les barraques de la muntanya de Montjuïc, amb els seus amics, la seva mare, els seus jocs i les seves il·lusions de sortir d’allà, prosperar a la vida i enfilar-se a l’escala social. Aquell dia, però, ho va canviar tot, el va abocar en un món de desil·lusions i falsedats, de polítics corruptes, locals de mala mort, clandestinitat i drogues. Aquell dia va ser el dia del Watusi.

Amb aquest punt de partida, la novel·la de Francisco Casavella, dividida en tres parts, s’ha convertit en un clàssic contemporani que recupera una Barcelona esborrada pels Jocs Olímpics, però que continua allà, amagada a sota de la catifa. Ara, amb el mateix esperit de reivindicació i exhaustivitat, Iván Morales ha dut al Watusi al Lliure convertit en una obra de quatre hores i dues pauses. I contra el que pugui semblar, no es fa llarga, gens ni mica.

Deixar-s’hi la pell

L’actor Enric Auquer, que interpreta Fernando Atienza, ha dit que amb ‘El día del Watusi’ ha après el que vol dir deixar-se la pell al teatre. I no és per a menys: els set intèrprets del nou espectacle d’Iván Morales no abandonen l’escenari en pràcticament cap moment de l’obra, i se sotmeten a una coreografia de moviments en què van saltant d’un personatge a l’altre, mentre riuen, ploren, corren, ballen, canten i toquen instruments. Raquel Ferri, per exemple, salta d’una adolescent de les barriades a un periodista home, una model d’un quadre de Julio Romero de Torres i una jove que ha caigut en el món de les drogues.

Amb aquest desplegament de talent i virtuosisme, el càsting format per Enric Auquer, Raquel Ferri, Bruna Cusí, Guillem Balart, Xavi Sáez, David Climent i Vicenta Ndongo contribueix a fer d”El día del Watusi’ un espectacle dinàmic, trist i divertit, trepidant i que emociona. Un dels esdeveniments teatrals de la temporada que ja ha exhaurit les entrades abans, fins i tot, de l’estrena.

El “mosaic” d’Iván Morales i Raquel Ferri

  • Una cançó: ‘Sé de un lugar’. L’emblemàtic tema de la banda Triana va servir per donar nom a un dels primers èxits de l’Iván com a dramaturg i director, que va marcar un punt d’inflexió en el teatre de petit format català.
  • Una companyia: la del Lliure. Després d’uns anys alternant cinema, televisió i teatre, la Raquel va entrar a formar part de la segona promoció de la Kompanyia Lliure, on va brillar en obres de Juan Carlos Martel, Sílvia Munt i Pau Carrió.
  • Un curtmetratge: ‘Sushi’. L’Iván ha escrit i dirigit aquest treball premiat a Cartagena de Indias i a l’Skyline Film Festival, i ja prepara el seu debut en el llarg amb l’adaptació cinematogràfica de l’obra ‘Esmorza amb mi’.
  • Un cineasta: Isaki Lacuesta. El gironí va dirigir la pel·lícula ‘La veu latent’ per al Temporada Alta, en què va rodar el part real de la Raquel tot fusionant art, maternitat i vida.
  • Un dia: el 15 d’agost. Tal dia com aquest, però de l’any 1971, serveix de punt de partida per a ‘El día del Watusi’, la novel·la de Francisco Casavella, i per a l’espectacle homònim que l’Iván i la Raquel estrenen al Lliure amb totes les entrades venudes.
  • Una plaça: la de Sant Felip Neri a Barcelona, per a l’Iván, i la Major del poble de Montaverner, per a la Raquel, dos indrets cèntrics on veure passar els Reis, celebrar la festa major… o ser afusellats…