Per primer cop, els desplaçaments en vehicle privat motoritzat suposen menys del 20 % de tots els que es fan diàriament a Barcelona. El 2023 se’n van fer 1,6 milions, un 0,3 % menys que l’any anterior. Els conductors són majoritàriament homes (65 % envers 34 % de dones). Malgrat que es redueixen aquests viatges més contaminants, encara queda lluny l’horitzó marcat per l’Ajuntament de Barcelona, que voldria que el 2024 els viatges en transport privat passessin d’aquest 19,9 % actual al 14,9 % el 2024.

El viatge a peu, el més habitual

Segons l’Ajuntament de Barcelona, l’any 2023 es fan fer un total de 8.424.122 desplaçaments diaris, un 8 % més que l’any anterior. La majoria, més de sis milions (72 %), van ser dins la ciutat. El més habitual és el viatge a peu (42,1 %), seguit del transport públic (34,2 %) i la bicicleta i patinet (3,8 %).

El 2023 es van fer 2,8 milions de viatges en transport públic, un 18 % més que el 2022, unes xifres ja similars a les d’abans de la pandèmia. El metro continua sent el mitjà públic més usat, amb un rècord de validacions, seguit dels autobusos. A diferència dels conductors motoritzats, aquí les principals usuàries són les dones, un 60 % vers un 40 % de viatgers masculins.

Objectius del 2024: més bici i menys cotxe privat

Barcelona avança cada cop més cap a una mobilitat menys contaminant, tot i que encara queda molta feina a fer. L’Ajuntament de Barcelona vol fer créixer els viatges en transport públic perquè suposin un 39 % en lloc del 34,2 % actual. Entre els objectius, aconseguir que l’ús de bicis i patinets passi del 3,8 % del 2023 fins al 5,3% el 2024. Pel que fa als viatges a peu, ara suposen ja el 42 % del total i superen amb escreix el 40 % previst per al 2024.

Pla de mobilitat urbana 2025-2030

Aquestes xifres s’han fet públiques en el plenari del Pacte per la Mobilitat celebrat aquest dijous a la tarda, en què s’han posat les bases del nou Pla de mobilitat urbana (PMU 2025-2030), que vol avançar en l’ús del transport públic i en la reducció del cotxe i la moto.

Abans de la reunió, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, s’ha congratulat de la reducció dels trajectes en vehicles privats assegurant que “estem treballant amb els objectius i anem en la bona línia”. En aquest sentit, Bonet no ha volgut avançar cap de les mesures que podrien decidir, tot i que ha dit que es buscaran “consensos” per avançar cap a un “model més sostenible i una ciutat més caminable”.

PTP i BACC critiquen l’absència de Collboni

A aquesta trobada hi han assistit responsables de diferents entitats vinculades al transport i la mobilitat, com el BACC i el PTP, que han criticat que no sigui l’alcalde Jaume Collboni qui hagi presidit la sessió. “És una oportunitat que tenim a l’any per poder-lo interpel·lar”, han lamentat Adrià Ramírez, president de PTP (Promoció de Transport Públic). En el cas de PTP han criticat també que Collboni hagi refredat la connexió del tramvia per la Diagonal.