A mesura que els serveis de bicicletes i motos de lloguer d’ús compartit guanyen usuaris, una pregunta ressona amb més força: aquestes empreses haurien de pagar per l’espai públic que fan servir? Se la fan, per exemple, molts dels que disposen dels seus propis vehicles i ara tenen més dificultats per trobar lloc on els puguin deixar.
Segons Albert Garcia, dels Amics de la Bici, el problema no són les empreses de bicicletes de lloguer, el problema és que manquen aparcaments per a aquests vehicles a la ciutat. “Si tinguéssim aparcaments a cada cruïlla a tota la ciutat, aquestes bicicletes de lloguer passarien desapercebudes perquè no estarien ocupant el poc espai que hi ha”, assegura Garcia.
En el cas de les motos, les empreses de lloguer defensen que el seu servei reduirà el nombre de motos al carrer a llarg termini. La tendència, creuen, és que cada vegada menys ciutadans optaran per tenir una moto pròpia. “Nosaltres tenim 30.000 usuaris per unes 260 motos i en un futur tindrem 60.000 usuaris per 700 motos”, explica Josep Vidal, d’atenció al client de l’empresa de motos de lloguer Yugo. “La ràtio de motos per persona disminueix com més s’utilitzen aquest tipus d’aplicacions, aquest tipus de sistemes de transport”, afegeix.
D’altres alerten que alguns usuaris, sobretot de bicicletes de lloguer, no segueixen la normativa. L’usuari de Twitter Rental Bikes Abuses, per exemple, publica fotografies d’infraccions diverses. També critica casos freqüents de bicicletes en mal estat que no són retirades per les empreses responsables.
Every friday we twit a mix of photos of @scootNetworks bikes. They are evidences of infractions and show the ZERO control of the space that scoot has in Barcelona.@BCN_Mobilitat pic.twitter.com/yHWVDJGLe5
— Rental Bikes Abuses (@BikesAbuses) 31 d’agost del 2018