Els taxistes tornen al carrer per protestar contra Free Now i els VTC d’Uber, Cabify i Bolt: demanen que es blindin les tarifes regulades. A de les 10 h han iniciat una vaga que s’ha allargat fins a les 14 h.
Segons els taxistes, fins a 2.000 vehicles han aparcat als quatre carrils de la Gran Via entre els carrers de Bailèn i Entença. La Guàrdia Urbana, però, rebaixa la xifra a 900. Hi ha hagut afectacions al trànsit des de la rambla de Catalunya fins al carrer de Bailèn. També al passeig de Gràcia, entre el carrer de la Diputació i fins al carrer del Rosselló.
Segons les entitats convocants, Élite Taxi i l’STAC, la mobilització “ha estat un èxit”. Tito Álvarez, portaveu d’Élite Taxi, assegura que el sector “té capacitat per parar-ho tot” i demana que l’Administració “posi fre a les plataformes”.
Desconvoquen la vaga per l’ISE
Els taxistes han fet una assemblea a la cruïlla del passeig de Gràcia amb la Gran Via, on han votat desconvocar la vaga prevista per l’ISE. Han acostat posicions amb el Departament de Territori i han acordat donar una treva a les administracions per poder aplicar tots els canvis. Els taxis, però amenacen amb aturades durant el Mobile World Congress si no s’atenen les seves demandes. Després d’aquesta assemblea, els taxis s’han dirigit, a peu, a protestar davant de la seu de Free Now, a la plaça de Catalunya.
El darrer punt de desacord entre els taxistes i Territori va sorgir la setmana passada després que sorgissin 1.173 llicències de VTC que encara tenen un any més de vigència, ja que se’ls va començar a aplicar la moratòria de quatre anys a partir del 2019, en compliment de les respectives sentències judicials.
Crítiques a Isabel Díaz Ayuso
Durant la seva intervenció inicial, Tito Álvarez ha carregat durament contra la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, a qui acusa d’haver liberalitzat els preus en aquella comunitat. Hores després el portaveu d’Élite Taxi ha demanat disculpes per les seves declaracions, “no són formes” ha admès el sindicalista.
Què reclamen els taxistes?
Les dues associacions majoritàries del sector reclamen, en primer lloc, una modificació de la Llei del taxi. Volen que normativa inclogui les plataformes (Uber, Cabify i Bolt), com a operadores de transport. La segona demanda és que aquestes operadores tinguin un límit de cotxes adscrits: com a màxim, el 15 % del total de llicències que hi ha a Catalunya.
També reclamen que les operadores que facin servir algoritmes s’hagin de sotmetre a avaluacions que garanteixin el compliment de la llei de protecció de dades. Finalment, demanen que els Mossos i la Guàrdia Urbana comencin a actuar “immediatament” contra els VTC il·legals.