Els treballadors del metro han tornat a la vaga per protestar contra la gestió que TMB està fent de la crisi de l’amiant. Reclamen a l’empresa més implicació en la retirada d’aquest material, nociu per a la salut, i també que se sotmetin tots els treballadors a proves mèdiques.
Regulació dels accessos a diverses estacions
En hora punta de divendres, poc després de les 8 h, el personal de metro ha hagut de regular l’accés a diverses estacions per evitar que s’acumulin massa passatgers a les andanes. Les estacions que s’han vist afectades han estat la Sagrada Família (L5), Verdaguer (L5), la Sagrera (L1 i L5).
A través de Twitter TMB ha fet les recomanacions habituals en dies de vaga.
#metrobcn: distribuïu-vos per l’andana i no us apropeu al tren fins que s'aturi.
❗️ Seguiu, si us plau, en tot moment, les indicacions del personal que està regulant els accessos a les estacions.— TMBinfo (@TMBinfo) May 10, 2019
En total s’han convocat quatre franges d’aturades, amb un percentatge de serveis mínims diferent en funció de l’hora.
La primera franja ha estat en torn de matí, des de les 6 i fins a les 10 h, amb diferents graus d’afectació. A la tarda, les aturades s’han repetit de 16 a 20 h, i a la nit, de 21.35 a 23.35 h. Els serveis mínims són d’entre el 20 i el 40 %.
Segons ha explicat el Comitè de Vaga, el seguiment de les aturades ha estat durant el matí del 97 %. Des de TMB, una vegada més han reiterat que consideren insuficients els serveis mínims que s’han establert en aquesta jornada d’aturades per poder assumir el “gran volum de passatge en les hores punta”.
Els usuaris tenen opinions ben diverses sobre com els ha afectat aquesta jornada. Alguns, defensen el dret a vaga dels treballadors “i més si es tracta d’un motiu de salut”. D’altres, critiquen els serveis mínims perquè “no hi ha dret que les persones que han d’anar a treballar o traslladar-se fins a un hospital hagin de patir la vaga”. De totes maneres, ha estat un fet habitual que els viatgers no hagin pogut entrar als trens i hagin decidit desplaçar-se a peu o en autobús.
Durant la segona franja, a partir de les 16 h, a algunes parades com la de Diagonal (L5), els vigilants de seguretat han regulat el pas als accessos per evitar les aglomeracions a les andanes. Des del seu compte de Twitter, TMB ha demanat als viatgers “seguir les indicacions del personal de l’estació” i ha recomanat també fer servir mitjans de transport alternatius.
A darrera hora, la freqüència de pas entre les 21.35 i les 23.35 h ha estat del 20 %, fet que ha suposat a la pràctica dos trens cada hora. Per això, s’han fixat horaris preestablerts per a cada línia i cada estació, que s’han fet arribar als usuaris registrats per correu electrònic, juntament amb l’avís de vaga. N’hi ha dos models, un per a les línies convencionals, és a dir, l’L1, l’L2, l’L3, l’L4 i l’L5; i un altre per a les línies automàtiques, l’L9 i l’L10.
Altres jornades de vaga
La jornada de vaga arriba després que a l’abril ja se’n convoquessin dues més, el dia 8 i el dia 29. En tots dos casos, les aglomeracions en hores punta van obligar a regular el trànsit de passatgers en algunes estacions, com la Sagrera, la Sagrada Família o Diagonal. Molts passatgers, aquesta vegada han estat previsors i han sortit abans de casa per evitar les hores de més aglomeracions. Les properes convocatòries d’aturades estan programades per als dies 20 i 24 de maig.