Aquest dilluns els treballadors de metro han tornat a la vaga per la crisi de l’amiant. Exigeixen més implicació de TMB en la retirada d’aquest material cancerigen de la xarxa i que tota la plantilla pugui accedir a les proves mèdiques que s’estan fent per detectar possibles afectacions per l’amiant. La primera aturada parcial ha estat de 6 h a 10 h amb serveis mínims d’entre el 20 i el 40 %. Les línies més afectades per les aglomeracions han estat el tram central de l’L1 i ‘L5. Això ha fet necessari regular el pas de passatgers en estacions com la Sagrada Família, Verdaguer, Diagonal, la Sagrera i Collblanc.

A la tarda, l’aturada ha estat de 16 h a 20 h, quan la circulació de combois s’ha reduït al 40 per cent. La freqüència de pas entre vehicles era d’entre 8 i 10 minuts. En les estacions més concorregudes, com Diagonal, i a línies amb més passatgers, com ara l’L5, ha fet falta tornar a regular l’accés a les andanes. Els usuaris han hagut de fer cua i el personal de seguretat de TMB controlava que les aglomeracions no obstruïssin el pas ni impliquessin perill per a ningú. De 21.35 h a 23.35 h el serveis mínims són del 20 %, cosa que suposa un o dos metros cada hora.

Manifestació dels treballadors

Durant la jornada de vaga els treballadors han convocat una manifestació. El punt de partida era la Sagrera, des d’on s’han dirigit a la seu de Barcelona en Comú, al carrer de la Marina. L’objectiu és demanar la dimissió tant de la presidenta de TMB, Mercedes Vidal, com del conseller delegat, Enric Cañas.

La manifestació ha afectat la mobilitat i obliga a tallar la circulació en els carrers per on es desplacen els manifestants. Un cop a la seu dels comuns, els manifestants hi han enganxat cartells, han escampat farina com si fos amiant i han escampat papers. Així ha quedat el local del grup polític.

TMB veu insuficients els serveis mínims

El conseller delegat de TMB, Enric  Cañas, veu insuficients els serveis mínims, sobretot a les hores punta del matí. Cañas creu que en aquestes franges de més afluència d’usuaris i també a última hora de la nit haurien de ser d’entre el 60 i el 80 % del servei. Pel que fa a les afectacions més importants, s’han repetit a les mateixes estacions que a l’aturada parcial anterior , especialment a la Sagrera i la Sagrada Família. També la disminució d’usuaris, del 17 %, ha estat pràcticament calcada a la de l’aturada del 8 d’abril.

Sobre les negociacions amb els treballadors, Cañas ha reiterat que TMB està fent tot el que està al seu abast per analitzar i retirar l’amiant de les instal·lacions, i ha posat com a exemple que s’han començat a fer proves en els filtres del sistema de ventilació d’aire dels combois.

Aquesta és la segona vaga que els treballadors han convocat el mes d’abril. Segons el comitè d’empresa, el seguiment ha estat del 95 % i l’han qualificat de “massiu”. En la darrera assemblea van acordar tornar a aturar-se els dies 10, 20 i 24 de maig, coincidint amb les eleccions municipals.

Els grafiters aprofiten la vaga per actuar

Unes complicacions per als passatgers que s’han vist agreujades per aturades momentànies del servei arran d’actes incívics que, segons TMB, han protagonitzat grups de grafiters. Es tracta de grups que “aprofiten dies de vaga, en què hi ha més trens aturats, per actuar en combois que resten a les vies d’aparcament o de dipòsit”. El protocol de TMB estableix que, si en veuen un, s’ha d’aturar la línia per revisar els túnels. I abans de les vuit del matí ja els han vist a l’L1, entre la Sagrera i Fabra i Puig, quan transitaven pel túnel, i a l’L4 a la Pau, quan ja estaven sortint a l’exterior.