Pas a pas. La tuneladora que ha de culminar el tram central de la Línia 9 del metro de Barcelona ja ha excavat 283 metres des que va arrencar el mes de juny. En aquests moments es troba sota el passeig de Manuel Girona (al límit entre els barris de Pedralbes i Sarrià) i li falten 50 metres per arribar al punt on hi haurà una estació que durà el mateix nom. Un equip de betevé ha pogut baixar al subsol per veure l’avanç de les obres.

La màquina és una gran estructura de 100 metres de longitud amb una roda de tall al davant que perfora un túnel de 12 metres de diàmetre. Avança en direcció a la plaça de Lesseps, on s’espera que arribi a finals del 2024. Són, en total, uns quatre quilòmetres de túnel el que queda per excavar, a un ritme d’uns 200 metres al mes de mitjana. Sota terra es treballa les 24 hores del dia, amb pauses puntuals per fer manteniment.

Conforme avança, la tuneladora va col·locant peces corbades de formigó que configuren la volta del túnel
mapa estacions tram central L9
La tuneladora està a punt d’arribar a la futura estació de Manuel Girona i seguirà fins a Lesseps

Mossega granit i pissarres

En aquest primer tram excavat, la tuneladora ha mossegat un terreny principalment de granit. Quan arribi a Manuel Girona, es trobarà pissarres (menys dures que el granit) i caldrà fer ajustos al sistema de perforació per posar més pressió al capçal. La visita de betevé ha coincidit amb una aturada tècnica per manteniment i ha permès apropar-se a la roda de tall (impossible fer-ho quan està en marxa) i veure la roca que es va excavant.

Conforme avança, la tuneladora va col·locant peces de formigó corbades (dovelles) que van formant la volta del túnel. Set peces configuren un anell i, de mitjana, cada dia se’n poden posar tres o quatre. El director general d’Infraestructures, David Prat, sosté que la tuneladora és el mètode constructiu més segur perquè el terreny està aguantat sempre amb l’escut metàl·lic que la màquina té al davant o bé amb les dovelles de formigó.

Vista del capçal de la tuneladora amb la roda de tall i, al fons, el granit que va perforant mentre avança

Les terres que va excavant la tuneladora s’extreuen per una cinta mecànica que les transporta a través del túnel ja construït fins al pou que hi ha a prop del Camp Nou, on hi haurà una estació. Des d’allà també es van entrant les peces de formigó per anar formant el túnel. Fins a l’altura de la Zona Universitària (on hi ha el final de l’L9 Sud), el material passa per la part superior del túnel mentre que per la part inferior hi circulen els trens amb passatgers.

Microvoladures a Sarrià i Mandri

El tram central de l’L9 (que es compartirà amb l’L10) tindrà 12 parades entre Zona Universitària i la Sagrera (extrems actuals de la línia). Totes aquestes estacions seran de tipus pou, és a dir, que per arribar a la profunditat per on passa el túnel cal obrir un pou de grans dimensions. A Manuel Girona, tot just s’estan fent prospeccions al terreny i s’està treballant en el projecte del pou, que s’obrirà més endavant.

En el cas de les futures estacions de Mandri i Sarrià, una part del pou ja està excavat de forma mecànica i els treballs continuaran amb microvoladures. A la zona de Mandri ja se n’estan fent. Quan la tuneladora passi per la futura estació de Sarrià (a principis del 2023), el pou encara no estarà acabat. En canvi, sí que estarà enllestit quan la màquina arribi a Mandri (l’estiu del 2023), on es farà una revisió del capçal per continuar fins a Lesseps.