Les obres per culminar el tram central de la Línia 9 del metro de Barcelona no se centren només a excavar un túnel. Per fer les estacions s’han d’obrir uns pous al carrer per baixar a la profunditat per on passaran els trens. Al carrer de Mandri amb el passeig de la Bonanova n’hi ha un que ara s’està acabant d’excavar amb microvoladures, unes explosions petites i controlades que s’avisen als veïns amb sirenes i que obliguen a tallar el trànsit puntualment.

betevé ha tingut accés al vídeo enregistrat per un veí en què es poden sentir les sirenes i el moment de la microvoladura. El pou de Mandri va estar molts anys obert mentre les obres de l’L9 van quedar aturades. Amb la represa, el pou es va tapar, però se’n va deixar una part oberta per seguir-lo excavant. En concret, ja s’han baixat uns 57 metres amb mitjans mecànics i microvoladures, i en queden uns 16 més per excavar amb aquestes petites explosions controlades. Fonts de Territori apunten que, fins ara, el resultat dels treballs és satisfactori.

Sarrià, a la tardor

De microvoladures també se n’hauran de fer al pou per accedir a la futura estació de Sarrià, a la confluència de la via Augusta amb el carrer de Pau Alcover. La Generalitat preveu fer-les a partir de la tardor. Aquest pou ja ha baixat uns 20 metres i se n’han d’excavar 12 més amb mitjans mecànics. Encara quedaran, però, 41 metres més per excavar amb el sistema d’aquestes petites explosions controlades.

Per construir la futura estació de Manuel Girona, a la confluència del passeig de Manuel Girona amb el carrer del Doctor Ferran (davant de la Clínica Cima), també s’haurà d’obrir un pou. De moment, s’estan fent prospeccions al terreny i s’està treballant en el projecte del pou, que s’obrirà més endavant. La tuneladora que excava el túnel de metro està a pocs metres d’arribar en aquest punt.

mapa estacions tram central L9

Coincidint amb els treballs previs per reactivar les obres del tram central de l’L9, el Departament de Territori va iniciar al gener una inspecció en 4.500 habitatges, locals comercials i aparcaments propers al traçat del túnel. La campanya vol controlar possibles oscil·lacions del nivell freàtic durant el pas de la tuneladora. També es despleguen equips d’auscultació i control en edificis i terrenys dels entorns.