Obert tots els dies de l'any, a tota hora i amb doble sentit de circulació. "Em sembla correcte perquè jo molt dies baixo de Sabadell i molts cops me'l trobo tancat i, és clar, quan hi ha retencions es nota molt." "Bé, ja era hora! No l'he provat encara, no he tingut l'oportunitat, però em sembla bé perquè estava desaprofitat." Tot i ser el primer dia feiner de les modificacions, la sensació de buidor es repeteix a la via, perquè les condicions per als ocupants són les mateixes: dues persones o més. "Jo vaig sol al cotxe per motius de feina. Si amb una persona el pogués utilitzar hi aniria, si no, no. Ha sigut una obra faraònica que no ha servit per a res." Segons el Servei Català de Trànsit, encara és aviat per comprovar si l'ús del carril ha augmentat. Afirmen, a més, que avui les dades estan desvirtuades per l'inici del curs escolar, que fa incrementar les retencions. Malgrat que fa dos anys que la infraestructura està operativa, encara hi ha conductors que en desconeixen el funcionament. "De moment no l'he utilitzat i no sé si em va bé pel meu trajecte." "No sé ni on acaba ni on comença." El col·lectiu que troba beneficis directes és el del transport públic. Ara els autobusos poden circular pel bus-VAO en les dues direccions i evitar les cues de l'autopista del Vallès. ALBERT OBIOLS, Promoció del Transport Públic "Aquest canvi permet optimitzar i ser més eficients amb les línies de bus que passen pel bus-VAO perquè permet donar més servei i mantenir la regularitat, cosa que fins ara no podia ser." Per l'associació per a la Promoció del Transport Públic cal entendre el bus-VAO calculant el nombre de persones transportades i no el nombre de vehicles que hi passen.

Un nou esquema de funcionament més operatiu

L’associació Promoció del Transport Públic (PTP) celebrava aquest matí l’aplicació de les noves mesures d’ús al carril bus-VAO de la C-58. Per l’entitat, la bidireccionalitat de la infraestructura és un requisit molt necessari per tal que els autobusos aprofitin aquesta via de manera més eficient. “Les línies de bus van i vénen del Vallès durant tot el dia i aquest canvi ha permès optimitzar el servei i respectar la regularitat”, ha afirmat Albert Obiols, secretari de la PTP. Els autobusos ja no tenen l’obligació de passar per l’autopista del Vallès i de retruc quedar atrapats en les retencions que habitualment registra.

Canvi de paradigma: persones transportades

Aquesta entitat barcelonina que promou l’ús del transport públic defensa que el carril bus-VAO s’ha d’entendre calculant el nombre de persones transportades en comptes del nombre de vehicles que hi passen. “És un error que tothom es fixi en quants cotxes hi estan circulant quan el canvi de paradigma exigeix parar atenció al passatge transportat”, ha assegurat Obiols. Actualment, un autobús trasllada 50 persones en cada viatge en cas d’omplir la capacitat, mentre que un turisme té una ocupació mitjana d’1,4 ciutadans sobre un màxim de cinc.