La línia 9 esgota els últims dies de recorregut. A partir de dilluns desapareixerà i serà substituïda per una nova línia de la xarxa ortogonal, l'H16. Aquesta línia horitzontal, de fet, ja existeix, però se'n variarà el traçat. La nova H16 enllaçarà el passeig de la Zona Franca amb el Fòrum i eliminarà els busos 9 i 141. També alterarà el recorregut de la Línia 41. La xarxa estrenarà una altra línia horitzonal, l'H14, que anirà del Paral·lel a Sant Adrià. De retruc, desapareixerà el bus 141 i la Línia 143 deixarà de circular els caps de setmana. Pel que fa a les verticals, es posarà en marxa la V15, que unirà la Barceloneta amb la Vall d'Hebron i deixarà enrere les línies 16 i 17. L'altra línia vertical que s'estrenarà és la V27, del passeig Marítim a Canyelles. Aquesta línia subsituirà el bus 71 i farà variar el recorregut del 36 al Poblenou. Amb aquestes incorporacions, la xarxa ortogonal ja tindrà actives 13 de les 28 línies que la configuren. Amb nous carrils bus i prioritat als semàfors, TMB les ha volgut convertir en un servei més atractiu i més ràpid, tot i que reconeix que la velocitat en un entorn urbà té un límit. JAUME TINTORÉ, director general d'Autobusos de TMB "El nostre capficament és la velocitat però també la regularitat, i aquest és un altre repte per qualsevol operador: que els cotxes passin regularment. Si diem que passen entre 5 i 8 minuts, que agafin aquesta freqüència. La combinació de les dues coses és de vital importància." Diversos informadors alliçonen aquests dies els usuaris a les parades. A partir de dilluns n'hi haurà un equip de 250 per resoldre dubtes.
La nova H16
mantindrà una part del recorregut actual però ampliarà el traçat. Anirà del passeig de la Zona Franca fins al Fòrum passant pel centre de la ciutat i vorejant el Parc de la Ciutadella. La línia eliminarà el bus 9 actual i el 141. A més, afectarà el recorregut de la línia 41, que s’escurça i acabarà a la ronda de Sant Pere. L’H14 assumirà una part del traçat actual de l’H16. Sortirà del Paral·lel i vorejarà també la Ciutadella fins a arribar a Sant Adrià passant pel Poblenou. Aquesta línia substituirà el bus 141. A més, la línia 143 deixarà de circular els dissabtes i festius. L’H16 i l’H14 s’entrecreuaran al passeig de Pujadas, on hi haurà un intercanviador nou.
La V15 és una de les noves línies verticals, que unirà la Barceloneta amb la Vall d’Hebron. Passa pel passeig de Joan de Borbó i la via Laietana i puja pels eixos Balmes / passeig de Gràcia. Aquesta línia substituirà els busos 16 i 17. L’altra línia vertical és la V27, que anirà del passeig Marítim a Canyelles passant per l’eix Felip II / Espronceda i el passeig del Taulat. Aquesta línia rellevarà el bus 71 i modificarà el traçat del 36 al Poblenou.
Les noves línies sumen en total 42,3 quilòmetres de recorregut, als quals hi haurà 235 parades. Amb les noves incorporacions, la xarxa de bus ortogonal completarà pràcticament la meitat de les 28 línies que tindrà (n’hi haurà 13 en marxa). Es preveu que transportin un total de 220.000 viatgers diaris, el 35% dels passatgers totals del bus. Diversos informadors són aquests dies a les parades per avisar dels canvis, tasca que es reforçarà especialment a partir de dilluns.