Dubtes i més dubtes... L'entrada en funcionament de la tercera fase de la xarxa ortogonal de bus ha agafat per sorpresa part dels viatgers. I això que ja fa uns dies que informadors com aquests atenen les consultes dels usuaris. Avui s'ha estrenat la línia horitzontal H14, que uneix el Paral·lel i Sant Adrià. Això comporta la desaparició del bus 141 i la supressió de la Línia 143 durant el cap de setmana. També es modifica l'H16, que enllaça el passeig de la Zona Franca amb el Fòrum. En aquest cas el recorregut substitueix els busos 9 i 141 i modifica el 41. Canvis que en principi han de dotar la xarxa de bus de més eficiència i rapidesa. El repte és el de mantenir una freqüència de pas d'entre 5 i 8 minuts. JAUME TINTORÉ, director general d'Autobusos de TMB "I això vol dir aquesta aposta per un transport de qualitat i eficient amb autobusos eficients." ADRIÀ GOMILA, director de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona "L'usuari sempre necessita uns dies per acabar-se acostumant, però com que la nova oferta és millor del que tenien abans, doncs acaben acostumant-se relativament ràpid." Això, però, no satisfà tothom. "Doncs no. Jo estava molt contenta amb els que tenia. I ara no n'hi ha cap que em deixi davant de casa." Es queixa dels canvis que ha suposa la implantació de les dues noves línies verticals. La V15, entre la Barceloneta i la Vall d'Hebron, que elimina els busos 16 i 17. I la V27 entre el Passeig Marítim i Canyelles, que deixa enrere el 71 i altera el recorregut de la 36. De les 28 línies que acabarà tenint, la xarxa ortogonal en té 13 d'implantades que recorren un total de 130 quilòmetres. De fet, a partir d'avui es calcula que 220.000 passatgers de bus, és a dir un de cada tres, utilitzaran les línies d'alta prestació.

Aquesta fase d’implementació de la xarxa ortogonal suposa la creació de tres línies i l’ampliació de l’H16, que s’allarga. Paral·lelament, desapareixen sis línies de la xarxa tradicional, que queden substituïdes per les noves. Són les línies 9, 16, 17, 71, 141 i 143.

Les primeres hores d’aquesta fase s’han desenvolupat amb normalitat, segons els responsables de TMB, més enllà dels problemes de trànsit que es generen arran del primer dia d’escola de milers de nens i del desconeixement d’alguns dels usuaris. En aquest sentit, Jaume Tintoré ha explicat que la campanya d’informació sobre les noves línies “s’allargarà encara uns dies”.

La implantació de tres línies noves (V15, V27 i H14) i l’ampliació de l’H16 no han suposat una inversió tan gran com les de les fases anteriors, perquè han aprofitat carrils bus ja fets. S’espera que les 13 línies que conformen la xarxa ortogonal actual arribin a assolir els 220.000 viatgers diaris.