Els combois de la sèrie 3000 del metro de Barcelona ja són història. Transports Metropolitans de Barcelona ha retirat aquest divendres el darrer tren d’aquesta sèrie que encara donava servei dins la xarxa del transport públic suburbà i ho ha anunciat a la xarxa social X. L’últim trajecte del comboi ha estat a l’L3. Ha començat a les cotxeres de Sant Genís i l’ha finalitzat a l’estació de la Trinitat Nova, sumant els últims quilòmetres a un comptador que s’ha aturat en els 4.085.946. En total, tota la sèrie ha acumulat uns 72 milions de quilòmetres en gairebé 40 anys de servei.

Illes de quatre seients primer i laterals més tard

La sèrie 3000 va entrar en funcionament l’any 1986 i tenia un disseny modern per l’època, amb vagons distribuïts en illes de quatre seients negres (ideats pel dissenyador barceloní Miquel Milà) i amb un passadís estret al mig. Els seus trens muntaven per primera vegada una porta lliscant i basculant i amb maneta d’obertura per a l’usuari. Amb aquest disseny original van circular durant 20 anys, fins ben avançada la dècada dels anys 2000, quan se’n van començar a redistribuir els interiors per posar els seients als laterals i fer-hi un passadís ample i interconnectat entre vagons, com ja passava amb la sèrie 5000.

comiat serie 3000 metro
Foto: Eulàlia Gessé

Transports Metropolitans de Barcelona ha publicat declaracions del que va ser director del Metro de Barcelona entre el 1980 i el 2007, Agustín del Castillo, que ha destacat els avenços “en matèria de seguretat, confort i sostenibilitat” d’aquesta sèrie. El cap de l’oficina tècnica del Metro l’any 1986, Ramon Rosell, hi afegeix que incorporava moltes “millores en la caixa, la insonorització i la climatització”. L’operador també ha anunciat que la Fundació TMB, que preserva una part de cada sèrie que es retira de la circulació, mantindrà “una unitat triple de la sèrie 3000, formada per dos motors i un remolc”.

Els aficionats al transport públic demanaven saber-ho

Aquest dijous mateix, membres de la Coordinadora pro Museu del Transport de Barcelona —coneixedors que era imminent la retirada de l’últim tren de la sèrie 3000— van explicar al ‘bàsics’ que molta gent havia reclamat a les xarxes socials que se li fes un comiat públic i havien començat a fer-se fotos amb l’últim comboi actiu. “No sabem el dia, quan farà l’últim viatge”, lamentaven els aficionats al ferrocarril, i van destacar que a molts països europeus es fan commemoracions quan es retiren vehicles antics de la xarxa i que anys enrere això també s’havia fet a Barcelona.

Els aficionats ferroviaris consideren que TMB no té prou cura dels trens històrics del transport públic barceloní i insisteixen que ja fa anys que reclamen que es faci un Museu del Transport de Barcelona per preservar aquest patrimoni de la ciutat.