Tramvies, aeris, funiculars, metros, autobusos, trens, troleibusos… Barcelona ha tingut diferents i singulars sistemes de transport públic que han dibuixat el paisatge de la ciutat al llarg dels anys. Fins i tot hi ha vies que han estat amagades i retrobades amb les obres que es fan als carrers de la ciutat. Aquest patrimoni, però, no es conserva en un espai que es pugui visitar i explicar i, per això, s’ha creat la Coordinadora pro Museu del Transport de Barcelona per reclamar que un museu del transport sigui una realitat.

N’han parlat al ‘bàsics’ els membres de la nova coordinadora. Ferran Armengol, professor de dret de la UB, historiador del transport i membre de la Coordinadora pro Museu del Transport, explica que “Barcelona ha tingut una història del transport molt singular que cal preservar: encara hi ha el primer comboi del metro, antics tramvies, un troleibús… Però no es poden visitar”. Aquesta situació és la que la nova entitat vol canviar amb un espai per poder veure el patrimoni històric de la mobilitat de la ciutat.

Barcelona ha tingut una història del transport molt singular: encara hi ha el primer comboi del metro, antics tramvies, un troleibús… Però no es poden visitar”
Ferran Armengol, membre de la Coordinadora pro Museu del Transport

Proposen associar-hi una escola de formació professional

Per Joan Termes, historiador del transport, activista veïnal i membre de la Coordinadora pro Museu del Transport, amb aquest equipament “Barcelona recuperarà patrimoni”. Explica que el museu també pot servir per formar joves. Proposen associar-hi una escola de formació professional de restauració i així creuen que, “a mesura que aprenen, els alumnes podrien anar recuperant els transports” que necessiten una posada a punt.

Reclamen ubicar el museu al Palau de Comunicacions i Transports de Montjuïc

La coordinadora vol impulsar que aquest equipament s’ubiqui a Montjuïc. Manuel Marina, guia oficial de Barcelona i membre de la Coordinadora pro Museu del Transport, defensa aquesta ubicació: “És un patrimoni de la ciutat que creiem que hauria d’estar exhibint-se i tenim el lloc: el Palau de Comunicacions i Transports de Montjuïc”. Ara, hi ha una oportunitat única amb el final de la concessió a la Fira de Barcelona i el pròxim centenari de l’Exposició Internacional del 1929, quan es van exposar diversos mitjans de transport de l’època. Marina creu que ja s’han fet propostes de diferents llocs i, arribats a aquest punt, assegura que “si no es fa aquí, no es farà enlloc”.

El Palau de Comunicacions i Transports durant l’Exposició Universal de Barcelona del 1929 (Arxiu de Catalunya)

Armengol té clar quina seria la joia de la corona del museu: “Recuperar el tramvia de mules o cavalls que també va estar al palau a l’Exposició Internacional del 1929. Seria l’emblema”.

Denuncien una mala preservació dels trens històrics

Els impulsors de la iniciativa fa anys que denuncien que algunes mostres d’aquesta història s’apleguen en mal estat de conservació en un magatzem. Lamenten que no hi hagi sensibilitat per cuidar el patrimoni del transport de la ciutat.

Antic funicular de Montjuïc (1928-1992) i troleibús. Imatges: Coordinadora pro Museu del Transport de Barcelona