El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori inspeccionarà més de 4.500 habitatges, locals comercials i aparcaments en els propers mesos. D’aquesta manera, es volen controlar possibles oscil·lacions del nivell freàtic durant les obres de l’L9, en un tram traçat que comparteix amb l’L10. A més, es desplegaran equips d’auscultació i control tant als edificis com als terrenys dels entorns.
En les inspeccions a habitatges, locals i aparcaments, els tècnics documentaran l’estat de conservació dels edificis i les infraestructures. Els propietaris tindran així un document que certificarà les possibles esquerdes o desperfectes estructurals, de manera que se’n podrà verificar l’estat durant les obres i també un cop acabades. Amb aquest objectiu, s’inspeccionaran tant els elements comuns, com façanes o escales, com l’interior de cada pis. Per connectar les dues branques de l’L9 i l’L10 que estan en funcionament, també s’han iniciat els treballs previs a l’estació de Sarrià i s’iniciaran abans de la primavera a les parades de Camp Nou i Guinardó/Hospital de Sant Pau. Igualment, es preveuen reunions informatives amb veïns i comerciants.
Quatre quilòmetres de túnel pendents
Els treballs de l’L9 es reprenen després de més de 10 anys aturats. La intenció de l’executiu català era tornar a posar en marxa les obres el 2020, tot i que inicialment els treballs es van centrar només en l’estació de Mandri el 2021. No serà fins a la primavera d’aquest 2022 que la tuneladora tornarà a perforar el subsol barceloní: queda pendent foradar un tram de túnel de poc més de quatre quilòmetres entre la futura estació de Manuel Girona i Lesseps.
Territori també ha concretat que, més enllà del túnel, encara cal completar la major part d’estacions, entre les quals la de Manuel Girona, que s’ha d’iniciar des de zero. A més, també s’han d’acabar les instal·lacions i substituir les vies malmeses que ja s’havien col·locat al túnel i que han estat abandonades durant una dècada. Tot i el mal estat dels rails i les filtracions que hi ha a les vies subterrànies, Territori assegura que les filtracions d’aigua detectades “no comprometen l’estabilitat del túnel”.