Part del túnel del tram central de l’L9 ha estat des del 2011 sense cap tipus d’activitat al seu interior. En aquell moment, les obres van quedar completament aturades fins ara, que s’han reprès 11 anys després. Durant tot aquest temps, el pas subterrani ha estat abandonat i ara han sortit a la llum fotografies del seu estat. Després d’una dècada sense treballar-hi, el túnel acumula inundacions, filtracions d’aigua, rius de fang, molta pols i diverses màquines abandonades, oxidades i inservibles.
Només un dia després de conèixer-se la represa de les obres a l’L9, l’enginyer Carlos Vilés, que a Twitter es fa dir @trenesmania, ha compartit fotos i vídeos del que hi ha actualment dins del túnel, tot denunciant que és “un autèntic despropòsit“. Ha fet públiques les imatges i els comentaris en diversos tuits, on explica tot el que hi ha vist. “Literalment plou dins del túnel. De fons, s’escola un soroll fort que sembla ser del flux d’aigua subterrani. Esperem que algú doni explicacions dels sobrecostos que estan causant tanta deixadesa“, apunta.
Alerta del perill de desestabilització del túnel
En declaracions a betevé, Vilés explica que les fotografies es van prendre durant el segon semestre del 2021, quan les obres ja acumulaven deu anys de paralització. Explica que la majoria de fotografies i el vídeo que ha compartit són del punt exacte on hi haurà la futura estació de Guinardó-Hospital de Sant Pau.
En una de les publicacions, l’enginyer de la UPC comenta que el problema de les filtracions i de la presència del fang són “els moviments de terra i la cavitació”, els quals “poden desestabilitzar el túnel a la llarga”. Per això, creu que caldrà cimentar de nou.
Una via, feta malbé per la corrosió
Carlos Vilés posa un exemple sobre els sobrecostos que comportarà l’abandonament del túnel de l’L9. Tal com explica, d’acord amb un informe fet l’abril del 2021, i facilitat per ell mateix, la gerència de l’obra civil de l’L9 justifica la retirada d’un tram de via que va construir-se el 2010 entre la Sagrera i un macropou. D’acord amb el text, aquesta via ha quedat feta malbé per la corrosió i l’obsolescència amb el pas dels anys i, per això, “s’ha de desmuntar i portar a abocador perquè […] no està en condicions per poder reutilitzar-la“.