L’exercici de simulacre s’ha iniciat quan el maquinista ha detectat fum dins un dels vagons del tren, i ràpidament ha avisat el seu centre de comandament, que ha trucat al telèfon d’emergències 112 per comunicar la incidència a tots els cossos de seguretat i emergències.

El maquinista ha donat la instrucció a la vintena de passatgers que en aquell moment hi havia al tren per tal d’evacuar-lo en direcció contrària al fum, cap a l’andana de l’estació. Durant la prova també s’ha tret la gent que esperava el tren a les andanes.

Un cop han arribat els Bombers, han ajudat en l’evacuació dels passatgers cap a l’exterior, en les tasques d’extinció i s’han encarregat de localitzar i rescatar la persona que s’ha fet passar pel ferit més greu, que simulava estar inconscient a l’interior del vagó.

Un cop rescatats, s’ha traslladats els usuaris “ferits” al Punt Mèdic Avançat que el SEM ha instal·lat en un lloc segur prop del punt de l’emergència. Allà se’ls ha atès i s’han distribuït els malalts en funció de la seva gravetat. Posteriorment, s’han estabilitzat els pacients per tal de poder traslladar-los a l’hospital corresponent.

En total, hi ha hagut 52  passatgers que s’han prestat a participar-hi, dins l’interior del tren o a l’andana, il·lesos. Els set que se suposava que estaven ferits de diversa consideració han estat traslladats a diversos hospitals. Una persona en teoria ferida greu que s’ha rescatat de l’interior del vagó i dos cremats greus han estat portats al Vall d’Hebron, un intoxicat greu l’han dut a l’Hospital de Sant Pau, tres intoxicats lleus han estat traslladats a l’Hospital Sagrada Família i tres ferits més han estat atesos “in situ” per intoxicació lleu de fum.

Aquest simulacre d’incendi ha servit per comprovar els protocols d’actuació, comunicació i coordinació entre el Pla d’Autoprotecció d’FGC i el Pla d’Emergències de la Generalitat (FERROCAT); i per provar la coordinació dels cossos d’emergències implicats en un sinistre d’aquest tipus. L’exercici s’ha dut a terme de matinada per no alterar el funcionament normal del servei, però s’ha fet sobre la hipòtesi d’un accident produït en horari de servei. Hi han participat unes 200 persones entre els efectius d’emergències i d’FGC, figurants i observadors. En el paper dels passatgers i ferits del tren hi han participat de forma desinteressada 62 alumnes de l’Escola de Prevenció i de Seguretat Integral de la UAB i de l’Institut La Guineueta de Barcelona.