Poc després de produir-se l'accident, helicòpters i altres avions han volat sense problemes sobre la zona. Una prova que les condicions meteorològiques eren aparentment bones en el moment del sinistre, com també es pot comprovar en la imatge de satèl·lit. Cel serè sobre els cims nevats dels Alps francesos i situació calmada a totes les altures. Descartada en principi la hipòtesi del mal temps, una de les possibles causes seria la fallada tècnica, o com apunten alguns experts, la combinació de diversos problemes. BEATRIZ JEREZ, Unió Sindical de Controladors Aeris "Ha tenido que ser un fallo masivo y muy repentino porque cuando un piloto tiene un fallo tan grande y una emergencia de este tipo, desde luego lo primero que va a hacer es volar el avión" El descens constant durant gairebé 10 minuts no indica per si sol que els pilots hagin perdut el control en aquell moment. De fet, és un procediment previst en cas d'una emergència, com per exemple la pèrdua de pressió a la cabina. La incògnita és saber per què els pilots no han intentat allunyar-se el màxim de la zona més muntanyosa. IGNACIO RUBIO, president de l'Associació Espanyola d'Usuaris, Empresaris i Professionals del Transport Aeri "Seguramente ha habido alguna circunstancia que se ha añadido a esa emergencia y a ese procedimiento que es lo que ha ocasionado el accidente." Una possibilitat és que els pilots es trobessin incapacitats, per exemple inconscients per la mateixa despressurització. Però el Govern francès ja ha dit que no descarta cap hipòtesi, inclosa la terrorista. Una altra opció, la d'una possible negligència del personal de terra del Prat en l'últim reconeixement de l'aparell, serà investigada a instàncies de la Fiscalia de l'Audiència Nacional.

El secretari del SEPLA, Álvaro Gammicchi, ha afirmat que el fet que l’A320 entrés en servei l’any 1991 no suposa un major risc ja que aquests aparells, ha dit, estan sotmesos a un control continuat amb manteniment i revisions. De fet, el portaveu de Germanwings, Thomas Winkelmann, ha explicat que la darrera gran revisió de l’aparell es va fer l’estiu de 2013. Gammicchia ha destacat que l’avió “té un historial de seguretat conegut i acreditat” ja que que és un dels models que més ha triomfat en els recorreguts entre els aparells de curt i mig recorregut. El pilot també ha volgut assenyalar que en el moment del sinistre l’avió estava en fase de creuer, un moment “menys crític” que l’enlairament o l’aterratge.

El sindicat ha dit que és massa aviat per especular sobre les causes de l’accident i ha afirmat que és molt estrany un sinistre “d’aquestes característiques”. “Alguna cosa estava passant”, ha afirmat el vocal tècnic del SEPLA, Agustín Guzmán, i ha afegit que “caldrà analitzar quin tipus de missatge d’auxili s’ha llançat per determinar què ha passat”. El que cal fer, ha dit Guzmán, és “recopilar tota la informació” i conèixer “el registre de manteniment de l’aeronau” així com les comunicacions amb el control de trànsit aeri.

Ramon Vallès: “El trajecte no té cap dificultat”

El pilot Ramon Vallès, amb una experiència de nou anys al capdavant d’un Airbus 320, ha explicat a Barcelona FM que el trajecte de l’avió sinistrat “no té cap dificultat més enllà de les dificultats puntuals de caire meteorològic”, que no han afectat en el cas de la ruta d’aquest dimarts. Segons Vallès, a aquests aspectes s’hi poden afegir complicacions particulars de cada ruta com el fet de “sobrevolar zones muntanyoses, a altures importants”, però ha recordat que “són elements previstos que es tenen en compte en la planificació d’un vol”. Vallès també ha destacat que el fet que “hagi passat alguna revisió no és un indicatiu que l’avió hagi d’anar a la perfecció” i ha dit que no es pot associar l’accident al fet que l’avió tingui 20 anys.