Ens situem al carrer de Laforja, una zona 30. El semàfor, només per a cotxes, es posa groc, avancem i pugem a la vorera, però amb la precaució de cedir el pas als qui van a peu abans d'incorporar-nos a Balmes. Aquest seria el comportament correcte del conductor ja que accedeix al territori del vianant, on aquest últim sempre té prioritat. Però la realitat és una altra: vianants que corren quan no haurien de fer-ho, vehicles que fins i tot se salten el semàfor en vermell, motos que no paren a la línia d'aturada i envaeixen la vorera. També turismes. Però, sobretot, la tònica és veure vianants aturats i cedint el pas al trànsit rodat, quan hauria de ser tot el contrari. "Me he parado porque he visto que pasaban coches. Pero por lo visto hay acera. Quizá debería haber seguido andando." "Quan vas caminant, vas distret i com veus vorera segueixes caminant. Una vegada em van estar a punt d'atropellar i ara quan veig un semàfor d'aquests encara que hi hagi vorera, em paro." Hi ha conductors que entenen el que han de fer. "Es per reduir la velocitat." "Jo interpreto com un pas de vianants. El semàfor en àmbar indica precaució, com un semàfor que gires a la cantonada i has de vigilar." D'altres, interpreten el contrari. "Que tiene preferencia el vehículo." "Ni m'hi havia fixat, és la primera vegada." "En teoria sempre intentaria donar prioritat al vianant però ells haurien de tenir el seu verd." En aquest semàfor del carrer d'Olesa, abans de creuar una via important com l'avinguda Meridiana, també es produeix la mateixa situació. Segons l'Ajuntament, la Guàrdia Urbana vigila aquest tipus d'encreuament i vetlla perquè s'hi respecti la prioritat dels vianants. Tot i el conflicte el consistori aposta per aquesta mesura perquè considera que ajudarà a millorar els desplaçaments a peu.

La teoria defensa el vianant…

Per l’Ajuntament de Barcelona, aquesta és una de les mesures de millora dels desplaçaments a peu. L’actuació consisteix a habilitar una vorera contínua que permet als vianants creuar carrers de trànsit pacificat “sense abandonar la vorera”. L’avantatge d’aquesta solució és que el vianant creua el carrer sense haver de baixar a la calçada i després tornar a pujar a la vorera. De fet, segons fonts municipals, “es crea una incomoditat pel conductor” ja que és el vehicle qui ha de pujar a la vorera i tornar a baixar a la calçada. Això també afavoreix que el trànsit rodat redueixi la velocitat i respecti la limitació del carrer pacificat. En aquests encreuaments, els vianants sempre tenen prioritat.

…però la pràctica genera confusió

Sobre el terreny, la tònica és veure vianants aturats que cedeixen el pas al trànsit rodat, quan hauria de ser tot el contrari. Fins i tot, els ciutadans que van a peu corren perquè no els agafi un cotxe, hi ha vehicles que se salten el semàfor en vermell, motos i turismes que no paren a la línia d’aturada i envaeixen la vorera... Hi ha conductors que creuen que la prioritat és seva, d’altres consideren que seria millor implantar semàfors per a vianants amb la corresponent fase verda per a aquest col·lectiu i també hi ha qui interpreta correctament la situació. L’Ajuntament assegura que la Guàrdia Urbana vigila aquest tipus d’encreuament i vetlla perquè s’hi respecti la prioritat dels vianants.