(ACN) Les companyies de vehicles de transport amb conductor (VTC) que treballen a Barcelona lamenten els “dubtes” que els planteja el nou decret llei que regula el sector que entra en vigor aquest dissabte, 1 d’octubre. Empreses com Cabify o Bolt lamenten que la manca d’oferta de cotxes els impedeix renovar les flotes a temps. La nova normativa estableix que els cotxes han de tenir una longitud mínima de 4,90 metres, etiqueta 0 o ECO i disposar d’una assegurança idèntica a la dels taxis.

“La ciutat de Barcelona necessita una alternativa de mobilitat al taxi”, defensa el portaveu de Cabify, Javier Dorado, que reivindica “la clara vocació” de l’empresa per seguir a la capital catalana. Per la seva banda, el director general de Bolt a Espanya, Daniel Georges, assegura que la companyia també “continuarà a Barcelona” i manté que farà “tot el possible” per fer-hi créixer el seu servei. 

El decret llei de la Generalitat entra en vigor pel venciment, aquest divendres, del decret Ábalos, aprovat el 2018, que donava una moratòria a les llicències de VTC per operar trajectes urbans durant quatre anys. Un cop vençut el decret, les competències per regular el sector han quedat en mans dels governs autonòmics i locals.

Només l’1 % dels vehicles de Cabify compleix la normativa

A Cabify només un 1 % dels vehicles compleix amb la mesura de 4,90 metres de longitud. La companyia ha demanat autorització per poder continuar fent trajectes a Barcelona per a totes les llicències que té però avisa que “el mercat no és capaç d’assumir tots els cotxes que necessitem”. “Ens veiem obligats a assumir compromisos de compra pels requisits del nou decret, però no els tindrem a disposició a temps perquè en el termini que es dona és inviable”, alerten.

Davant d’això, la companyia ha optat per adherir-se a la disposició transitòria per disposar de fins a un any des de l’entrada en vigor de la nova normativa per poder adaptar la flota als nous requisits. A més, també demanen una pròrroga del decret Ábalos per un mínim de dos anys més.

Bolt aposta per un para-xocs per arribar als 4,90 metres

Bolt, en canvi, desconeix quants vehicles estan directament afectats per la nova normativa, perquè explica que opera amb transportistes independents i que no té flota pròpia. En aquest cas, a més, han optat per una altra solució: instal·lar para-xocs homologats als seus vehicles perquè mesurin almenys 4,90 metres de longitud, tal com marca la normativa de la Generalitat. “Tenim un decret que el que pretén és aniquilar un sector amb mesures ridícules i, davant de mesures ridícules, hem trobat també solucions ridícules”, admet Georges.

Per la companyia, el decret provoca “la desaparició i destrucció” del sector de les VTC a Barcelona, i lamenta que s’hagi fet “a porta tancada” amb “la part més radical” del sector del taxi.