
El nou decret llei que ha aprovat el govern de la Generalitat per regular els VTC a partir de l’octubre només permetrà que els cotxes de més de 4,9 metres de llarg puguin seguir oferint serveis urbans a Barcelona i l’àrea metropolitana. Un altre requisit serà que tinguin etiqueta ambiental ECO o 0 si són cotxes nous. Per als cotxes VTC ja en funcionament, en canvi, també s’admetran les etiquetes C.
Les dues condicions (en especial la llargada) suposaran que, a la pràctica, només puguin exercir de VTC cotxes de gamma alta, amb preus que oscil·len majoritàriament entre els 60.000 i els 70.000 €. En aquesta forquilla de preus hi entren berlines grans de marques prèmium, com el Jaguar XF (61.300 €), el Mercedes-Benz Classe E (67.700 €), el Genesis G80 (69.200 €) o l’Audi A6 (70.600 €).
A banda de les berlines, també podran seguir oferint serveis urbans els VTC que utilitzen furgonetes de passatgers, sempre que compleixin el requisit de l’etiqueta ambiental (la llargada no és cap impediment). Els preus de les furgonetes són una mica més assequibles que els dels cotxes: es pot trobar una Toyota Proace per 38.700 € o una Ford Tourneo Custom per 40.000 €. També n’hi ha de més cares, com la Mercedes-Benz Classe V, que costa 65.600 €.
Tot, enfocat als VTC tradicionals
El requisit de tenir vehicles de 4,9 metres de llarg és una de les peticions que va fer el PSC a l’hora de negociar el decret dels VTC per acontentar els taxistes. De fet, la directora general de Territori i Mobilitat (Mercè Rius) i el primer tinent d’alcalde de Barcelona (Jaume Collboni) han explicat que l’objectiu d’incloure la condició de la llargada és barrar el pas als VTC que ara fan competència als taxis de tota la vida, que fan servir turismes de mides més estàndard.
En canvi, la mesura en un principi no afectarà les empreses tradicionals de lloguer de cotxes amb conductor. La majoria ja ofereixen serveis de transport de persones que es distingeixen per tenir flotes de cotxes de luxe, bé siguin per a empreses, per a festes com casaments o per a serveis discrecionals de qualsevol tipus. Els VTC tradicionals també són coneguts per fer viatges fins a l’aeroport amb furgonetes de gamma alta.
Adeu als Octavia i als Ioniq
Per tant, els VTC que fins ara operaven amb cotxes de mides més petites (i, com a conseqüència, preus més assequibles) hauran de dir adeu als trajectes urbans dins de Barcelona i de l’àrea metropolitana a partir de l’octubre. Cotxes com l’Skoda Superb (4,86 m i 33.900 €) o el Hyundai Ioniq (4,47 m i 24.000 €) eren, en realitat, els més habituals de veure pel carrer, sobretot per les flotes de plataformes com Cabify.
Segons la Generalitat, actualment a Catalunya tenen domicili 4.000 llicències VTC, de les quals només 1.500 podran demanar el permís per seguir fent serveis urbans (perquè són les que han tingut vinculat un cotxe funcionant durant l’últim any), sempre que utilitzin un cotxe de 4,9 metres de llarg. A partir de l’octubre, tota la resta de VTC només podran fer serveis interurbans en les mateixes condicions que ara.
