L’entrada principal de l’alta velocitat a Sants per aquest pont de desembre 2022 és un degoteig constant d’usuaris. Cal pensar que des d’aquí surten els trens de Renfe, l’AVE i la seva versió de baix cost, l’AVLO; també els TGV de la companyia francesa SNCF, que disposa de la “low cost”, Ouigo, i l’últim a arribar, Iryo, amb els seus Frecciarossa. Tot plegat fa de l’estació de Sants un veritable “hub” de l’alta velocitat.

La Tània viatja amb la seva germana i els seus dos nebots a Madrid per veure la família i aprofitar els dies de vacances del pont. Aquesta usuària reconeix que va mirar els preus dels bitllets per viatjar amb AVE i el pressupost arribava fins als 800 €. Per contra, viatjar amb la francesa Ouigo sortia per 300 €, anada i tornada. “No hi ha color, surt molt més a compte viatjar amb la companyia estrangera i no s’entén gaire perquè la infraestructura és espanyola, hauria de ser Renfe la que disposés del millor preu”.

Falten opcions d’alta velocitat

Tot i el gran nombre de companyies d’alta velocitat no sempre és fàcil trobar un bitllet a bon preu. És el cas de la Maria Pilar, que torna a Saragossa després d’haver passar uns dies a Alemanya. “Nosaltres per arribar a Saragossa no tenim tantes combinacions i hem d’anar a parar a les grans ciutats com ara Madrid o Barcelona per arribar-hi. Pel que fa als preus tampoc hem trobat cap gran oferta de 9 o 15 € i hem acabat viatjant en AVE sense ni tocar el baix cost”.

Apostar per preus controlats

En Daniel Pi és portaveu de l’associació de Promoció del Transport Públic (PTP) i creu que caldria posar topalls als preus dels bitllets, especialment en èpoques de vacances. D’aquesta manera, assegura Pi, els usuaris apostarien per viatjar en tren a destinacions internacionals i no tant per l’avió.

“Caldria que en determinats períodes hi haguessin uns preus màxims que no se superessin, perquè a l’hora de la veritat desvien la gent a mètodes de transport que no són en absolut convenients des del punt de vista ambiental. I això passa molt especialment amb els viatges internacionals“.

La saturació de l’alta velocitat a Sants

Segons el portaveu de la PTP ara mateix a Sants hi ha una saturació pel que fa a l’alta velocitat. Tant pel que fa a l’entrada i sortida de trens com per deixar-los aparcats. Pi recorda que aquesta situació quedarà alleugerida amb l’entrada en funcionament de la nova estació de la Sagrera i està previst que l’alta velocitat arribi a finals del 2023.