El 10 de maig arriba Ouigo, el primer tren d’alta velocitat de baix cost que farà el trajecte Barcelona-Madrid amb tarifes a partir de 9 euros. A més, serà el primer servei ferroviari a l’estat que no opera Renfe sinó la filial de la francesa SNCF. Aquest divendres al migdia ha arribat a l’estació de Sants el primer tren Ouigo, de dos pisos i amb 509 places, rebut pel conseller de Territori en funcions, Damià Calvet; la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, i representants de la companyia francesa.

El nou servei d’alta velocitat a baix cost oferirà cinc trens per sentit cada dia. Des de Barcelona, n’hi haurà dos de directes (6.45 i 17.40 h) que faran el trajecte en 2 hores 30 minuts, i tres més amb parada a Saragossa (10.40, 13.45 i 20.45 h) amb una durada de 2 hores 45 minuts. Els bitllets es venen a partir de 9 €, tot i que n’hi ha de 15, 19, 25 i 45 € segons el dia. El preu inclou equipatge de mà i de cabina, i es pot encarir si es porta equipatge extra (5 €), si es vol un bitllet flexible (7 € per canviar-lo de dia i hora), i si es vol escollir seient o gaudir del servei d’entreniment a bord (9 €).

El conseller Damià Calvet i la tinenta d’alcalde Janet Sanz, amb la presidenta d’Adif i responsables de la companyia Ouigo

“Popularitzar l’alta velocitat”

La directora general d’Ouigo Espanya, Hélène Valenzuela, ha dit que la companyia vol “popularitzar l’alta velocitat” perquè sigui “el mitjà per a tota la família”. En l’acte inaugural, la tinenta d’alcalde Janet Sanz ha defensat el transport ferroviari com un aliat contra el canvi climàtic: “el tren salva vides i allunya la contaminació”. Al seu torn, el conseller de Territori en funcions, Damià Calvet, ha anunciat que Ferrocarrils de la Generalitat vol entrar també a l’alta velocitat, “i ho farem”.

L’AVE “low cost” de Renfe, el 23 de juny

Els trens Ouigo competiran amb els AVE convencionals de Renfe i, a partir del 23 de juny, amb l’AVLO, el servei d’alta velocitat i baix cost de la companyia espanyola. L’AVLO s’havia de posar en marxa l’abril del 2020, però la pandèmia en va fer endarrerir l’estrena fins al 23 de juny del 2021. A diferència d’Ouigo, els trens de baix cost de Renfe no tindran vagó cafeteria (disposaran de màquines expenedores) i seran només d’un pis.

Per promoure el servei, Renfe va posar a la venda bitllets per 5 €, però el preu base serà a partir de 7 euros. Just el dia en què s’ha presentat Ouigo, la companyia espanyola ha publicat un vídeo en què dona la benvinguda a la competència. Ara bé, li recorda que fa 80 anys que Renfe transporta passatgers a l’estat, li augura bona sort i que comenci el “joc de trens”.