Tres mesos després de culminar el desplegament de la nova xarxa de bus

, l’Ajuntament n’ha fet un primer balanç molt positiu. Segons el consistori, les 28 línies que funcionen actualment donen servei al 60 % del passatge diari. A més, els nous itineraris que travessen la ciutat en vertical i en horitzontal són els principals responsables de l’increment d’usuaris de l’autobús, que el 2018 va assolir la xifra record de 202,9 milions de passatgers a l’any. És a dir, que des de l’inici de la implantació de la xarxa el 2012, quan tenia una demanda de 174.000 passatgers,  l’autobús ha guanyat 28.000 usuaris.

Un dels motius que explica aquest increment de passatgers és l’interval de pas entre autobusos, que s’ha reduït a vuit minuts, mentre que abans del desplegament de la nova xarxa se situava en 12,5 minuts. De fet, els usuaris li donen un 8 de nota i en destaquen especialment la rapidesa, la freqüència, la informació del temps de pas i la connectivitat. El que no s’ha incrementat és la velocitat comercial dels autobusos. Ara, l’Ajuntament és partidari de continuar redefinint la xarxa per treure’n el màxim rendiment i de centrar els esforços del futur a millorar el servei del cap de setmana.

L’H6, la línia amb més viatgers de tot Barcelona

De mitjana, les línies de la nova xarxa de bus han tingut un increment d’usuaris superior al 15 % des que va entrar en funcionament el servei. Les que més viatgers han guanyat, però, són la V7, de la plaça d’Espanya a Sarrià (+166 %); la V5, de Mare de Déu del Port a Pedralbes (+84 %); la V27 del passeig Marítim a Canyelles (+64 %), i l’H6 de la Zona Universitària a Onze de Setembre (+66 %). Aquesta última, l’H6, supera actualment els 36.900 usuaris cada dia i és la línia que transporta més viatgers de tota la ciutat. De fet, des del novembre TMB ha reforçat els trams amb més demanda d’aquesta línia, que fa un trajecte que supleix el que farà la futura Línia 9 del metro, i ajuda a descongestionar la ronda del General Mitre.

Després de l’H6, les altres dues línies amb més viatgers són també hortizontals. La segona és l’H4, de la Zona Universitària al Bon Pastor, amb 32.806 viatgers al dia, i l’H8, del Camp Nou al Bon Pastor, amb 29.744 passatgers.

Sis anys de desplegament i també de queixes

La primera fase de la xarxa de bus es va començar a desplegar el 2012 amb la implantació de les cinc primeres línies de les 28 que hi ha actualment, i va finalitzar el novembre del 2018 amb la implantació de les cinc últimes. Un procés que, tot i el balanç positiu que se’n fa des de l’Ajuntament, ha estat molt sovint acompanyat de les queixes dels usuaris per la supressió d’algunes línies i els canvis de recorregut en altres. Unes reivindicacions que en alguns casos, han fet que es modifiquessin els recorreguts de les noves línies, com el de la V15, que es va allargar perquè arribés fins a l’Hospital Vall d’Hebron.

Comparteix a: