El nombre d’accidents a Barcelona amb patinets elèctrics implicats continua creixent. Fins al setembre d’aquest any s’han produït 540 accidents, un 54 % més respecte del mateix període de l’any passat. La xifra, de fet, ja supera el total d’accidents del 2019, que va ser 489. Fins a l’octubre, dues persones han mort conduint un patinet elèctric en un accident de trànsit, un jove de 25 anys al març, i un altre de 15 anys al maig.

Accident amb un patinet elèctric el 18 de setembre al Poble-sec

La Guàrdia Urbana intensifica els controls

Davant d’això, la Guàrdia Urbana torna a intensificar el control dels vehicles de mobilitat personal. Aquest dispositiu es va posar en marxa al gener, amb l’entrada en vigor de la nova normativa estatal de circulació, i ara es reforça amb presència policial en diferents punts de tots els districtes de la ciutat. L’objectiu és reduir la sinistralitat, controlar que aquests vehicles circulin correctament i millorar la convivència amb els vianants.

Més de 18.000 denúncies, 66 cada dia

L’increment dels controls policials s’ha traduït en un increment també de les denúncies. Fins al setembre se’n han interposat prop de 18.000, una xifra sensiblement superior al total de denúncies del 2020 (11.214). Això vol dir que a Barcelona cada dia es posen 66 denúncies a conductors de patinets elèctrics.

Si deixem de banda els vehicles de mobilitat personal d’ús comercial i ens fixem en els controls en els d’ús personal, l’increment és molt considerable. Si l’any passat se’n van posar unes 8.500 denúncies, aquest 2021 fins al setembre han estat 14.200.

Les denúncies més freqüents són per circulació de risc (7.861), és a dir, saltar-se un semàfor en vermell, conduir amb els auriculars connectats i transportar més persones de les autoritzades. També són molt habituals les denúncies per circular per un lloc que no està autoritzat (5.344), sobretot per moure’s per la vorera.

Punts negres identificats a cada districte

Cada districte té punts negres on es cometen més infraccions. Per això, la Guàrdia Urbana fa un anàlisi previ a cada districte per determinar on s’han de situar prioritàriament els agents per controlar els incompliments. En aquest sentit, les queixes veïnals són una ajuda per detectar les zones més conflictives.

El portaveu de la policia local, Jordi Oliveras, ha assegurat que els conductors que circulen en patinet han de conèixer la normativa i que seran “inflexibles” amb els incompliments més greus. També ha recordat que les multes per les infraccions més habituals van dels 100 als 200 euros.