La carretera BP-1417, també coneguda com la carretera de l’Arrabassada, torna a liderar un any més el rànquing de les carreteres amb més risc d’accident greu o mortal a Catalunya. El RACC indica que, a excepció de l’any 2019, aquesta via que connecta Barcelona amb Sant Cugat del Vallès s’ha mantingut com la carretera més perillosa del territori català des del 2016. En els últims tres anys —2020, 2021 i 2022— s’han registrat 11 accidents greus en aquesta via, però cap de mortal. Per això, el RACC proposa mesures alternatives, com per exemple senyalització vertical variable que obligui els conductors a estar atents i a no caure en la monotonia.

El director de l’Àrea de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, ha explicat a betevé que no hi ha una única causa que provoqui l’alta accidentalitat a l’Arrabassada. “És una tempesta perfecta”, ha assenyalat. Segons Bardají, es tracta d’una via amb un carril per sentit, de poca intensitat de trànsit però que, per la seva morfologia, obliga a circular a una velocitat baixa i això complica les entrades i sortides. El paisatge també pot provocar que els conductors abaixin la guàrdia.

Assenyalar el traçat ideal per a motos

Per tot plegat, entre les mesures alternatives, el RACC també en proposa per a les motos en particular. En aquest sentit, planteja la possibilitat d’assenyalar el traçat ideal per minimitzar el risc de caiguda, per exemple, en condicions d’humitat o de poca llum.

En nou de cada 10 accidents hi ha, com a mínim, una moto implicada

L’informe EuroRAP, elaborat pel RACC en col·laboració amb el Servei Català de Trànsit, la Generalitat i la Diputació de Barcelona, considera que la perillositat de circular per l’Arrabassada té a veure amb l’alta sinistralitat de motos i ciclomotors. En el 91 % dels accidents greus o mortals que hi ha en aquesta via, hi ha com a mínim una moto implicada.

Territori indica que la via no pot millorar pel que fa a infraestructura

Fonts del Departament de Territori han explicat a betevé que l’Arrabassada es troba en condicions òptimes pel que fa a infraestructura. De fet, les últimes obres per millorar-ne la seguretat van acabar ara fa un any, el maig del 2022, amb una inversió total de 700.000 euros. Per exemple, en alguns trams es va pintar una franja central amb ressalts que alerten els conductors quan se surten del carril i també es va reforçar la senyalització de límits de velocitat i avisos de perill, canviant-la de color groc.

Per aquest motiu, Territori assenyala que la responsabilitat recau ara en la bona pràctica dels conductors i que respectin les normes.