El RACC considera que ha arribat l’hora que l’Ajuntament de Barcelona analitzi quin ús s’està fent de la xarxa de carrils bici de la ciutat amb l’objectiu d’ampliar els que es comencen a saturar i treure aquells que no funcionen. L’entitat basa aquest argument a partir de les dades obtingudes en el 5è Baròmetre de la mobilitat ciclista a Barcelona i el seus accessos, que ha presentat aquest dimarts. Segons aquest estudi, pel carril bici de Diagonal hi passen 474 bicicletes i vehicles de mobilitat personal per hora, “frega els indicadors de congestió” a l’hora punta del matí i es podria ampliar; mentre que pel del carrer de Ganduxer només n’hi passen 97 i, segons el RACC, “potser s’ha d’eliminar”.

El carril bici de la via Augusta, també s’ha de “revaluar”

El mateix passa amb la polèmica al voltant del carril bici de la via Augusta. El president del RACC, Josep Mateu, està d’acord amb la decisió del nou govern de Jaume Collboni de no aturar l’obra, i aposta per analitzar quin ús se’n fa per després poder prendre una decisió al respecte. “Avaluem-ho d’aquí a sis mesos o un any i veurem quanta gent hi circula”, argumenta Mateu.

L’aposta del RACC, les connexions metropolitanes

El problema, segons el RACC, no és l’oferta de carrils bici. “La ciutat comença a estar molt ben dotada”, assegura Cristian Bardají, director de l’Àrea de Mobilitat del RACC. I afegeix: “On sí que hi ha potencial de desplegament de la xarxa ciclista és amb les connexions metropolitanes”. La proliferació de bicicletes elèctriques i també dels patinets elèctrics la converteixen en un bon substitut del cotxe en aquests desplaçaments. D’aquí que un dels “deures” que posa el RACC sigui facilitar un servei públic metropolità que uneixi el Bicinig i l’AMBici.

“La bicicleta ja no és urbana, és metropolitana”, afirma Bardají. El volum de ciclistes d’alguns dels carrils bici que connecten Barcelona amb ciutats com l’Hospitalet, Esplugues o Santa Coloma, justifiquen aquesta aposta. De fet, un 91 % dels ciclistes assegura que no té una xarxa pedalable en tot el seu recorregut habitual, i gairebé la meitat (48 %) combinen la bici amb el transport públic en els desplaçaments. En aquest sentit, el RACC defensa que els patinets puguin tornar a pujar al transport públic i que és “fonamental” decidir-ho “al més aviat possible”.

Un 77 % més d’usuaris de la bici que fa 12 anys

Segons les dades del baròmetre del RACC, els desplaçaments dels ciclistes a Barcelona han augmentat un 77 % els dies feiners en els últims 12 anys. També ha crescut la xarxa ciclista, que ara disposa d’un 22 % més de quilòmetres que el 2022 (332 km). L’estudi posa de manifest que el 62 % dels ciclistes se senten vulnerables circulant en bici a Barcelona i l’àrea metropolitana, i el 93 % afirmen trobar-se sovint vehicles als carrils bici, estacionats o circulant, el que associen com una de les situacions que més risc els genera.