devolució bitllet vaga renfe

La vaga de Renfe està afectant usuaris del servei de Rodalies, però també de trens regionals, mitjana i llarga distància i AVE. Amb l’incompliment dels serveis mínims dels maquinistes, molts dels trens van amb retard o s’han hagut de cancel·lar. Per això, si la vaga a Rodalies i Renfe t’ha afectat, has de saber que tens dret a reclamar la devolució del bitllet si el viatge té un retard superior a 15 minuts en arribar a la teva destinació.

El retorn del bitllet, però, només es farà si aquest retard és imputable a l’explotació pròpia del ferrocarril. Això vol dir que no es retornarà el bitllet en cas d’una vaga o d’una aturada laboral, excepte en el cas dels serveis mínims. Què passa, però, si aquests serveis mínims no es compleixen, com en el cas de la vaga de maquinistes de Renfe?

Renfe fa la Devolució Xpress si els serveis mínims no es compleixen

En el cas que no es compleixin els serveis mínims previstos, com ha passat amb la vaga de maquinistes de Renfe, l’usuari sí que té dret a reclamar el retorn del títol de transport. Com en la resta de casos, es farà a les taquilles de les estacions o omplint el formulari en línia de Devolució Xpress.

La devolució de Renfe permet fer un viatge per al mateix recorregut i, en el cas dels trens regionals, per a la mateixa categoria de tren. L’usuari tindrà un termini de 30 dies naturals per utilitzar-lo i s’haurà de validar abans d’accedir al tren. Aquest bitllet de devolució exprés, a més, ha d’anar acompanyat del bitllet objecte de la indemnització. En cas contrari, es considerarà que el viatger està desproveït del bitllet.

Que passa si tinc una T-Jove, T-Usual o un abonament trimestral?

La Devolució Xpress del bitllet de transport serveix per al servei de Rodalies i també per als trens regionals. En el cas de Rodalies, s’hi podrà optar tant si es disposa d’un títol de transport propi de Renfe, com d’un títol de transport integrat a l’ATM. És a dir, que la devolució també és vàlida per a títols com la T-Jove, la T-Casual, la T-Usual, la T-Grup, la T-Familiar o la T-Dia. El mateix passa amb els títols de transport de Renfe com el Bonotren, l’abonament mensual o el trimestral.

En quins casos no tinc dret a demanar la devolució del bitllet?

A banda de les vagues o les aturades laborals, hi ha altres casos de força major aliens a l’explotació ferroviària en què els usuaris no tenen dret que els tornin el títol de transport. Així, no es podrà optar a la devolució en els supòsits següents:

  • Catàstrofes naturals
  • Condicions metereològiques molt adverses o excepcionals
  • Incendis amb origen extern a les instal·lacions o la infraestructura
  • Amenaces terroristes
  • Sabotatges a vehicles o instal·lacions
  • Manifestacions o problemes d’ordre públic
  • Interrupció del servei per ordre judicial, governativa o policial
  • Intercepció de la via per persones, animals, vehicles o coses
  • Evacuació o atenció a persones malaltes
  • Accionament injustificat d’aparells d’alarma per una persona no autoritzada

Com aconseguir un justificant de retard per la vaga de Renfe?

En el cas d’incidències a Renfe que provoquin una alteració del servei de diverses línies o en què s’hagi vist afectats diversos trens, es pot accedir a una pàgina web de la Generalitat de Catalunya on descarregar-se un justificant de retard genèric. Per exemple, durant aquest dies de vaga dels maquinistes de Renfe en què no s’han complert els serveis mínims, Rodalies ha posat a disposició dels usuaris del servei aquest document perquè puguin justificar possibles absències o retards durant aquella jornada.