L’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) ha titllat de “pèssima solució” la nova connexió ràpida dels Ferrocarrils de la Generalitat que unirà el centre de Barcelona amb l’aeroport del Prat. Consideren que aquesta nova línia sobresaturarà els túnels de Barcelona per on passen línies com l’R1, R2, R3 i R4. Afirmen que aquest model només afavoreix el turisme i perjudica la mobilitat quotidiana, perquè en un futur no permetrà millorar la freqüència de les línies de Rodalies.

Segons explica la PTP en un comunicat, la llançadora proposada per FGC haurà de passar necessàriament per les vies d’ADIF, i això suposarà que els nous trens hauran de compartir vies amb la resta de serveis ferroviaris de Rodalies. Des de l’associació asseguren que els dos túnels de Barcelona (plaça de Catalunya i passeig de Gràcia) tenen poca capacitat addicional. “No poden sobrepassar els 18-20 trens per hora i sentit, i actualment ja tenen un trànsit notable, amb 19 trens per hora i sentit a plaça de Catalunya i 14 a passeig de Gràcia“, assenyalen.

No es podran incrementar freqüències

La creació de la nova línia exclusiva Barcelona-Aeroport suposarà afegir quatre trens per hora al túnel de passeig de Gràcia, arribant segons la PTP al límit de la seva capacitat. Aquest fet dificultarà en un futur la possibilitat d’incrementar les freqüències de la resta de línies actuals.

En aquest sentit, des de la PTP, es considera que la millor aposta seria que la Línia R4 nord arribi a l’aeroport, passant a circular pel túnel de passeig de Gràcia.

FGC operarà el tren llançadora a l’aeroport del Prat

La Generalitat de Catalunya va acordar el desembre del 2019 que el servei del nou accés ferroviari a l’aeroport del Prat sigui explotat per FGC.  En aquest sentit FGC va formalitzat al juliol la compra de 10 trens que permetran que surti un comboi cada 15 minuts cap a la T1 i T2, sempre a les mateixes hores. Es doblarà, així, l’oferta actual de Renfe, que és d’un servei cada 30 minuts.