TMB ha detectat fins a 14 trams de túnel de la xarxa de metro on les vibracions superen els llindars màxims que marca la llei, a l’L1, l’L2, l’L4 i l’L5. Per això, s’invertirà un milió d’euros a fer-hi obres per mitigar l’impacte del pas del combois i reduir les molèsties als veïns dels edificis propers. Els treballs es faran en horari de nit durant dos anys per no interrompre el servei.

Treball en horari nocturn

En concret, els treballs es faran les jornades laborables de matinada, entre la una i un quart i cinc minuts de cinc de la matinada (d’1 a 4.20 h). Els divendres, dissabtes i vigílies de festiu, en canvi, no s’hi podrà treballar. D’aquesta manera es vol evitar fer un tall a les línies afectades mentre durin les obres.

Mapa de les 17 estacions de metro afectades

Segons ha avançat el diari ‘El Periódico’ i ha pogut confirmar betevé, els treballs consistiran sobretot en el muntatge de fixacions i la renovació de peces antivibracions com les soles i les gomes. L’actuació es farà al llarg d’un total de 2,5 quilòmetres en diferents trams de via que inclouen 17 estacions de metro. TMB ja ha tret el contracte a concurs per valor de més d’un milió euros.

A l’L1 en total s’actuarà en un quilòmetre, repartit en diferents trams. Entre les estacions d’Urquinaona i Arc de Triomf s’actuarà en un únic sentit i a la resta, entre Marina i Glòries, entre Mercat Nou i Plaça de Sants, entre Espanya i Rocafort i entre Hospital de Bellvitge i Avinguda del Carrilet, es treballarà en els dos sentits de la marxa.

La segona línia amb un tram més llarg d’actuació és l’L5, que concentra 700 metres a remodelar, i les actuacions se centraran en l’estació de Badal i també en el túnel que uneix aquesta estació amb Plaça de Sants.

A l’L2 s’actuarà entre els Encants i el Clot d’una banda i entre el Clot i Bac de Roda de l’altra. I per acabar, a l’L4 es treballarà també en els dos sentits de la marxa entre les estacions de Verdaguer i Joanic.

Per sobre dels 75 decibels que marca l’ordenança

TMB va detectar aquests 14 punts on se superen els 75 decibels permesos que marca la normativa municipal en el cas d’habitatges, després d’un monitoratge de punts crítics de la xarxa. Aquesta diagnosi s’ha fet arran de les queixes per molèsties veïnals.

Pla de xoc contra les vibracions

Aquesta inversió se suma al pla de xoc que ja es va anunciar per renovar totes les vies antigues de la xarxa de metro en els propers anys amb un valor d’1,5 milions d’euros.

De fet en els darrers anys ja s’han fet diverses actuacions per minimitzar el soroll i les vibracions del pas dels combois per uns 12 quilòmetres de la xarxa de metro. En concret, el 2022 a l’L5 es va actuar en dues fases, primer entre les estacions de Diagonal i Vilapicina i després entre la Sagrera i Horta. I l’estiu del 2023 va ser el torn de l’L4, amb la interrupció del servei entre Bogatell i Verdaguer.