Segons la policia, encara és habitual en la conducció no portar el cinturó de seguretat o dur-lo incorrectament sota l’aixella. És una pràctica tant entre adults com entre menors. Per això, la Guàrdia Urbana ha desplegat aquesta setmana a tota la ciutat, en coordinació amb el Servei Català de Trànsit, una campanya específica per controlar els sistemes de seguretat infantil.
El cinturó “és la lluita de cada matí”
La percepció de la policia és que, en general, els conductors compleixen la normativa, però sempre hi ha excepcions. Aquests casos se sancionen administrativament amb una multa de 200 euros i la retirada de tres punts del carnet de conduir. És el cas de la Bea, a qui la Urbana ha enxampat amb dos dels tres nens que duia al darrere sense cinturó.
“És la lluita de cada matí. Hi ha un que se’l posa i els altres els costa més. Els he de dir diverses vegades i si em despito ja no el porten”, explica, resignada. Reconeix però que és una infracció i que l’han de multar. A més, dur el carnet de conduir caducat des del novembre del 2018 i això li suposa una altra multa de 100 euros.
L’ús del cinturó disminueix la gravetat d’un possible accident
El sotsinspector cap de la Unitat Central de Trànsit de la Guàrdia Urbana, Xavier Roig, explica la importància de l’ús del cinturó de seguretat. Segons Roig, el fet de no dur-lo augmenta en cinc graus la gravetat de les lesions en un possible accident de trànsit. “Per tant, jo crec que més que parlar de la sanció, cal conscienciar des de l’educació fer ús d’aquest sistema”, afirma.
Més enllà del cinturó, entre els infants també és habitual, segons la Urbana, portar nens darrere les motocicletes amb un casc homologat que no és de la seva mida o bé que no li arriben els peus als estreps del vehicle. Això també comporta sancions administratives igual que no portar una cadireta elevada en els cotxes quan ho estableix la normativa.