Les obres que s’han dut a terme als carrers d’Aribau i de Muntaner no han servit per alliberar la vorera de motos, que continuen aparcant als espais dels vianants. Les entitats que formen part del moviment que va engegar la campanya “Recuperem les voreres” afirmen que hi continuen estacionant i, per tant, creuen que els treballs en aquests dos carrers, amb els nous aparcaments per a motocicletes, són “un fracàs”.

Amb les obres que s’hi han fet, s’ha substituït un dels quatre carrils de circulació de vehicles per un cordó de serveis amb càrrega i descàrrega, i 900 places d’aparcament per a motos. Malgrat això, afirmen que aquests vehicles encara aparquen a la vorera. En un comunicat, apunten: “El 40 % hi continua aparcant“. Per això, creuen que aquesta no és una mesura eficaç.

motos vorera aribau muntaner
Motos a la vorera al carrer d’Aribau amb París, on no hi ha aparcaments per a motocicletes a l’altre costat de la via

Mateixes motos a les voreres que abans de les obres

El moviment ha estudiat el comportament dels conductors de moto durant les darreres tres setmanes — entre l’11 de febrer i l’1 de març—, per fer una radiografia de la situació. Asseguren que les motos estacionades a la vorera no s’ha reduït respecte a la situació prèvia a les obres i que el 40 % dels vehicles encara aparquen allà, malgrat tenir estacionament a pocs metres.

Una altra de les dades destacades és que el 88 % de les motos comptabilitzades a la vorera estan mal estacionades.

Denuncien la “indisciplina” de les motocicletes i volen més sancions

Les entitats afirmen que, malgrat que els darrers anys s’han creat places d’aparcament per retirar motos de les voreres — un 48 % d’increment els darrers 10 anys—, la mesura és poc eficaç perquè la “indisciplina” de les motocicletes s’ha mantingut constant en aquest període.

Per això, demanen a l’Ajuntament i a la Guàrdia Urbana un canvi d’actitud vers “els continus incompliments” i que se sancionin. Segons asseguren, des del 2021 només es posen 13 multes al dia de mitjana: un 0,01 % de les infraccions. Per altra banda, insisteixen en la demanda principal: que el govern municipal inclogui en l’ordenança de circulació la prohibició de les motos a les voreres.

L’Ajuntament veu marge de millora

En declaracions a betevé, el director de Mobilitat, Adrià Gomila, ha assegurat que en les primeres setmanes s’ha reduït un 30 % la presència de motos a les voreres però reconeix que hi ha “marge de recorregut”. Gomila ha explicat que a la calçada encara hi ha places lliures que les motos no fan servir. Es tracta d’espais reservats per a aquests vehicles de 8 a 20 h però que no s’ocupen perquè no s’identifiquen com a aparcaments de motos.

A més, en un primer moment es va prohibir aparcar motos en només una vorera (la que toca als nous aparcaments) i no ha estat fins la setmana passada que la prohibició s’ha senyalitzat a totes dues bandes a Muntaner i en els propers dies es farà també a Aribau. Amb tot plegat, Gomila creu que es podrà aconseguir l’objectiu de buidar les voreres de motos i avisa que després d’un període d’adaptació, els motoristes que hi continuïn aparcant “seran multats”.