Catalunya està superant amb escreix els objectius d'aturar la sinistralitat a la carretera. El repte europeu és reduir els accidents un 5% anualment fins a 2013, i en el decurs de 2011, els ferits i les víctimes mortals en accidents ja van baixar un 16%. Si els separem, 46 persones menys van perdre la vida respecte de l'any anterior i els ferits de gravetat van baixar més d'un 15%. Entre els motius, un canvi d'actitud entre els conductors catalans. FELIP PUIG, conseller d'Interior "No és un èxit de l'Administració, sinó de país. És un compromís col·lectiu. No només el Servei Català de Trànsit, els Mossos i els policies de trànsit estan fent bé la seva feina sinó que sobretot està havent-hi un procés de maduració, canvi de comportaments i sobretot, d'actitud." Per tipus de vehicle, els camions rígids, d'una única peça, són els únics que van incrementar l'accidentalitat. A la resta, la davallada va ser generalitzada. Ara bé, l'alerta continua vigent sobre les motos. Tot i que els accidents i el nombre de ferits va minvar, el còmput de víctimes mortals va créixer un 13%. "Aquest és un element d'atenció, objecte d'estudi i anàlisi, de properes campanyes. Mentre hi hagi un sol mort a la carretera tenim feina a fer." I aquesta feina ja està en marxa. El Servei Català de Trànsit està duent a terme una anàlisi en profunditat per estudiar l'accidentalitat de les motos, les causes i els patrons. El resultats, es donaran a conèixer cap a l'abril.

200 morts

a la xarxa viària catalana entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2011, una xifra que ha disminuït gairebé un 19% respecte de l’any anterior. Si hi afegim el nombre de ferits greus suma un total de 1.070 víctimes.

El nombre de morts en accidents de moto, però, segueixen augmentant. Durant l’any 2011 ho van fer en un 25%, i es va passar de 33 víctimes mortals l’any 2010 a 45 durant el 2011. Malgrat aquestes xifres, el còmput global de morts i ferits greus en aquest tipus de vehicles disminueix un 11%.

Els atropellaments també han disminuït respecte a 2010 en un 44,3%, i han passat dels 79 el 2010 als 44. També s’aprecia una reducció important de les col·lisions de vehicles contra obstacles a la calçada i de les col·lisions de vehicles en marxa.

Els tipus de vehicles que més han reduït les víctimes han estat les de maqunària agrícola, que ha passat de set víctimes el 2010 a una l’any 2011. També han caigut les víctimes de furgonetes i autobusos i, en menor mesura, també ho han fet els turismes i vehicles de dues rodes, exceptuant el nombre de morts en motos.

El 85% de les persones mortes o ferides greus utilitzava el cinturó de seguretat, mentre que el 2010 ho feia el 77%.

Reducció mínima a Barcelona

A la demarcació de Barcelona hi va haver 534 morts i ferits greus entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2011. Aquesta xifra representa un 9% menys respecte al mateix període de l’any anterior, que va pujar fins als 589. De fet, la de Barcelona és la regió on menys s’han reduït els accidents de trànsit amb víctimes. Tarragona, en canvi, és la que n’ha registrat menys i ha reduït un 31% els morts i ferits greus respecte de 2010 fins a 172 víctimes.

Menys víctimes a la nit

La franja horària en què han disminuit més el nombre de víctimes ha estat la nocturna, compresa entre les 23 h i les 6h, amb un 19% menys de morts i ferits greus respecte el 2010. L’espai horari del matí, comprès entre les 6 h i les 15 h, queda en segon lloc, reduint un 18’8% el nombre de víctimes, mentre que la tarda baixa un 12’7%.


Comparteix a: