El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha suspès cautelarment l’article que fixa en una hora el temps de precontractació per llogar un vehicle amb conductor, els coneguts VTC, a l’àrea metropolitana. Aquest no és l’únic article suspès de manera preventiva del reglament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). També s’invalida el registre electrònic d’aquest ens, a través del qual les empreses VTC han de comunicar els serveis que tenen previst prestar acreditant-ne la contractació prèvia.

Crida a la calma i sense mobilitzacions

El principal sindicat del taxi a Barcelona, Elite Taxi, ha emès un comunicat en què, d’entrada, anuncia la presentació “d’un recurs immediat“, alhora que també ha demanat “calma i uns dies per analitzar la situació”, atès que el punt suspès de forma cautelar pel TSJC és, segons el col·lectiu, “el més important”. Amb tot, el portaveu sindical, Alberto Álvarez, considera que “no cal fer mobilitzacions i hem de recórrer els 45 minuts que ens han tombat”, i ha reconegut que, de moment, “són mesures cautelars i no hi ha res definitiu”.

Aquesta mesura judicial ha estat qualificada per Álvarez com “una victòria amarga” perquè, segons ha dit, “de tot el que havíem demanat [ara fa un any] hem guanyat el 80 % i hem perdut aquest 20 %”, que és el temps de contractació.

En una línia similar s’hi ha pronunciat l’Ajuntament. La tinenta d’alcalde de mobilitat, Janet Sanz, ha explicat que “jurídicament s’està acabant d’analitzar” i ha recordat que “allò que té a veure amb el funcionament normatiu de la Generalitat continua vigent”.

El sindicat Elite Taxi ha apuntat que la suspensió parcial no ha estat sol·licitada per cap de les grans patronals de VTC, sinó per “una associació de VTC tradicional” a la qual, afegeix, “sempre hem donat suport”. És per això que el sindicat “trenca públicament qualsevol relació amb aquesta associació”, i destaca que “la posem al mateix nivell que qualsevol empresa intrusa amb el nostre sector”.

El comunicat, breu i amb relativa contundència, acaba amb un aclaridor “tranquil·litat i cap fred”.

Mesos de reivindicacions del taxi

Recordem que després de diverses protestes dels taxistes, amb vagues indefinides i acampades a la Gran Via de les Corts Catalanes l’estiu passat i, novament, al gener d’aquest 2019, l’Estat va acabar per transferir a la Generalitat la competència per regular les llicències de VTC i la manera sobre com explotar-les. Es dona el cas que, un cop assumida aquesta competència, el govern català va fixar la precontractació d’un VTC amb un topall de 15 minuts.

vaga taxi

Amb tot, la Generalitat va obrir la porta perquè cada ajuntament o ens regulador del taxi al territori —l’AMB en el cas de l’àrea metropolitana— pogués modificar-lo en funció de les especificitats de la seva zona competencial. Així, l’AMB va augmentar aquest temps de precontractació a una hora.