El sector de les motos i bicicletes compartides que operen a Barcelona aplaudeix la nova normativa aprovada per l’Ajuntament que regula l’activitat d’aquests vehicles a la ciutat, i ha reclamat en una entrevista al ‘bàsics‘ que s’ampliï el nombre de llicències per a tots dos tipus de vehicles. La portaveu de Smart Mobility, Anna Merino, ha recordat que “els operadors miren al mercat de Barcelona” i ha afegit que “hi ha moltes empreses que esperaven l’aprovació del decret d’alcaldia i és evident que aquestes llicències poden quedar curtes en els propers mesos“.

El decret municipal preveu que les motos i bicicletes compartides es puguin més que doblar respecte als que hi ha ara en circulació. En el cas de les bicicletes, el consistori atorgarà 3.975 llicències —ara hi ha unes 1.500 bicis—, i en el cas de les motos n’atorgarà 6.958 —ara n’hi ha unes 2.500, però la xifra creixerà quan Acciona completi el desplegament de 1.200 motos. Aquests números, segons ha descrit Merino, suposaran “un efecte crida” per al sector”.

En aquest sentit, la portaveu de Smart Mobility ha demanat “una regulació que no mati el model des de l’inici” i ha proposat per a les empreses del sector “bonificacions fiscals, almenys en els primers anys d’activitat”.

La pacificació del sector amb la ciutat

Anna Merino ha defensat que aquest model de vehicles compartits és compatible amb l’espai públic, a diferència d’aquells que consideren que saturen determinats sectors de la ciutat. Així, ha dit que “mai no hi ha més del 30 % de motos i vehicles compartits aparcats a les zones més conflictives“, que són principalment a Ciutat Vella. Ha afegit que en aquests punts “hi ha molta rotació de vehicles que, un cop s’han aparcat, de seguida es fan servir per anar a altres llocs, sobretot, de la perifèria”.

En aquest sentit ha reconegut que “les empreses estan preparades per retirar els vehicles sobrants [dels llocs on s’acumulen] i repartir-los a altres zones de la ciutat. Amb tot, ha reconegut que hi ha usuaris que no usen correctament les motos o les bicicletes: “Estem educant els nostres usuaris perquè aprenguin on han d’aparcar i de quina manera fer-ho”, ha admès.

Els patinets compartits, el punt feble

En el cas d’aquests últims ginys, el lloguer només està permès si es tracta d’un grup amb guia. Una empresa opera sense permís a la ciutat i ja acumula diverses multes per incompliment de normativa. La portaveu de Smart Mobility ha explicat que hi ha usuaris d’aquesta plataforma “que aparquen els patinets a les U invertides” destinades per a les bicicletes, tot i que ha posat en dubte la possible legalitat o no del fet que “la policia talli els cadenats i retiri els ginys”.

Com a possible solució, Anna Merino ha proposat que “els aparcaments públics poden ser una bona alternativa per aparcar-hi allà els patinets“. Recordem que, sobre aquests ginys —i també els cotxes compartits— l’Ajuntament treballarà en una futura regulació.