L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat una normativa que regula l’activitat de motos i bicicletes d’ús compartit a la ciutat. El decret preveu que es puguin més que doblar aquest tipus de vehicles respecte als que hi ha ara en circulació: el consistori atorgarà 3.975 llicències de bicicletes (ara hi ha unes 1.500) i en el cas de les motos n’atorgarà 6.958 (ara n’hi ha unes 2.500, una xifra que creixerà quan Acciona completi el desplegament).

La nova normativa planteja dos possibles escenaris per a Barcelona: d’una banda, obre la porta a canviar el model de mobilitat de la ciutat i, de l’altra, podria ser una oportunitat perquè empreses se sumin al boom del “sharing” sense pensar en les conseqüències.

Una normativa que es queda curta

L’empresa de motos compartides Scoot, que opera a la ciutat des de fa més d’un any, veu amb bons ulls el nou decret perquè l’oferta de llicències serà superior al nombre de motocicletes que hi ha actualment. El director de Relacions Institucionals de l’entitat, Roger Puigví, però, fixa la mirada més enllà i argumenta que “el creixement previst és superior al de les llicències” i, per tant, apunta que podria passar que en un futur hi hagués “més demanda de vehicles que llicències”.

Segons explica, el model de negoci d’aquestes empreses només és rendible si se’n permet el creixement i calcula que a la ciutat es podria arribar a un parc de 50.000 motocicletes compartides gestionades per empreses com Scoot. En la mateixa línia s’expressa Jordi Porta, tècnic de mobilitat d’AIMSL, que critica la normativa per ser “poc rupturista” i tenir “poca perspectiva de canvi en la mobilitat”. Per Porta, l’ordenança que regula les motos i bicicletes d’ús compartit “vol quedar bé amb tots els col·lectius”.

El tècnic, a més, considera que les motos compartides són una oportunitat per posar fi a la saturació de motocicletes aparcades a les voreres perquè ajudarà a reduir el parc de motos de la ciutat. Per això creu que el topall de l’Ajuntament de 6.958 és massa restrictiu perquè no representa “ni el 2 %” del nombre d’aquests vehicles que hi ha a la ciutat.

Competència deslleial per a les visites en bicicleta

El representant dels negocis de visites en bicicleta, Borja Martínez, considera que l’ordenança afavoreix un sector que exerceix “competència deslleial”. Martínez reivindica que les empreses de lloguer de bicicletes han de tenir un local per llogar-les i no admet la regulació per a les companyies que les distribueixen per la ciutat per llogar a través d’aplicacions: “És un atac al petit comerç i obre la porta a ocupar els aparcaments públics de bicicletes”.