Fa 10 dies de l’inici de les obres a l’L1 del metro i ja s’han renovat 400 dels 9.150 metres de via previstos dels tres trams en els quals es treballa simultàniament: entre el Clot i la Sagrera, entre la Sagrera i Sant Andreu i entre aquesta última estació i la de Torras i Bages. Les obres per renovar les vies entre el Fondo i el Clot, que han deixat sense servei el tram fins al 30 d’agost, no són gens senzilles. S’ha de desmuntar la via que està instal·lada sobre balast (el llit de pedres sobre el qual descansen vies i travesses), després aplicar-hi una capa de formigó i, a sobre d’aquesta, col·locar-hi les noves vies.

L’antic balast s’extreu en 30.000 sacs i a través de tres pous oberts, dos ubicats a la Meridiana i l’altre al Nus de la Trinitat, mentre que la resta de material de les antigues vies es retira a través del mateix túnel de la Línia 1. Un cop feta aquesta operació es pot començar a omplir l’espai amb formigó fins a formar una placa sobre la qual descansaran les vies. Aquesta feina ja s’ha pogut començar a fer en alguns punts de la línia. En total, s’han de renovar 9.150 metres lineals de via.

Obres metro línia 1

Es tracta de l’obra de més envergadura feta mai a la xarxa i que servirà per posar al dia el túnel que hi ha sota la Meridiana, de més de 65 anys d’antiguitat i un tram contigu al districte de Sant Andreu, posat en servei fa 51 anys. El pressupost total de les obres és d’uns 20 milions d’euros.

Menys vibracions i menys soroll per als veïns

Segons Maria José Fons, tècnica de projecte de via de TMB, assegura que amb la substitució del balast pel formigó s’aconseguirà reduir les vibracions i els sorolls del suburbà. Això ho permeten, segons Fons, les fixacions de metall i cautxú que es posen en comptes de les travesses de fusta de sota les vies  i per la manta de ciment entre la llosa i les parets del túnel.