En els pròxims dies serà cada cop més habitual veure una matrícula blava a la part posterior d’alguns vehicles. Els conductors de taxi i de vehicles de transport amb conductor com Uber o Cabify, coneguts com a VTC, han d’incloure aquesta nova matrícula abans de l’agost del 2019. Aquests són els detalls de la nova mesura.

1. Com és la nova matrícula?

La nova matrícula posterior té el fons blau, amb els números i lletres de color blanc. La matrícula davantera, però, no es canviarà: continuarà sent de color blanc.

Matrícula blava

2. Quins vehicles han de canviar la matrícula?

Tal com assenyala la DGT, els taxis i els vehicles de transport amb conductor de fins a nou places han de canviar el color de la matrícula posterior.

3. Qui ha ordenat el canvi de matrícules?

La nova mesura s’ha regulat en la nova ordre ministerial, publicada el 31 de juliol passat al Butlletí Oficial de l’Estat.

4. Per què el canvi de matrícula?

La matrícula blava identificarà tots els vehicles de transport amb llicència. D’aquesta manera, es vol combatre l’intrusisme laboral i els vehicles il·legals en el transport públic de viatgers.

Taxista en un taxi

5. Fins quan es pot canviar la matrícula?

La mesura va entrar en vigor l’1 d’agost del 2018, però els vehicles tenen un any per fer el canvi. Per tant, conductors de taxis i de VTC poden posar la nova matrícula blava fins a l’1 d’agost del 2019.

La matrícula blava genera discrepàncies entre el taxi i els VTC

Els taxistes no estan d’acord amb la nova mesura. De fet, han presentat un recurs a l’Audiència Nacional contra el canvi de matrícules. Creuen que s’han envaït competències del Ministeri de Foment i de les comunitats autònomes, i denuncien que no se’ls ha consultat abans d’aplicar la mesura.

Luis López, portaveu d’Antaxi, deixa clar que la solució proposada per combatre l’intrusisme laboral només generarà confusió als ciutadans.

“El principal problema és la confusió que generem a l’usuari: que pensi que hi ha dos serves idèntics, quan no és així. L’usuari pot agafar els VTC amb contractació prèvia, però no pot agafar-los al carrer ni en parades destinades exclusivament per al taxi.”

Mentre que el sector del taxi no vol que se’ls inclogui en la mateixa activitat que la dels vehicles de transport amb conductor, els VTC estan d’acord amb la mesura. Josep Maria Goñi, president d’Unauto VTC a Catalunya, defensa que el nou distintiu equipari tots dos sectors.

“Tots els esforços de l’Administració destinats a diferenciar el que és el transport de vehicles de fins a nou places destinats al transport públic que siguin legals, del que és la resta de la mobilitat, del vehicle privat, nosaltres ho veiem positivament.”

Noves solucions contra l’intrusisme

Ni el taxi ni els VTC no creuen que les noves matrícules evitaran les pràctiques pirates. Per això, proposen altres solucions. Els taxistes defensen que les administracions apostin per un major nombre d’inspeccions per detectar vehicles de transport de viatges que operin il·legalment. Per la seva banda, Unauto demana un increment del nombre de llicències per als vehicles VTC i també per als taxis.

llum blava urbana

Llums blaus també als vehicles d’emergència

En el mateix reglament que va regular el canvi de matrícules blaves l’estiu passat també s’hi indica que tots els vehicles d’emergència han de dur llums blaus abans de l’1 d’agost del 2020. Actualment ja hi ha cotxes com els de policia o alguns de bombers que ja els duen, però el canvi afecta també vehicles com les ambulàncies o vehicles de protecció civil que ara duen llums ataronjats. La intenció és homogeneïtzar tots els llums dels vehicles d’emergència, els vehicles prioritaris, i que siguin més visibles. També es busca diferenciar aquests vehicles prioritaris dels vehicles lents que duen el llum taronja com els del servei de neteja, els que fan obres o les grues. Aquesta mesura ja s’aplica a altres parts d’Europa.