PAU SOTELO, membre de Stop Pujades Transport: "Perquè el bus turístic és el símbol d'una Barcelona pensada per als rics, pensada per als turistes i d'esquenes a la gent dels barris i a la població, que li costa arribar a final de mes i li costa comprar una T-10." MANUEL CUBERO, membre de Stop Pujades Transport "Canviarem una mica i intentarem donar a conèixer aquesta situació als visitants que venen a Barcelona i anirem una mica al tema turístic i donarem a conèixer aquesta situació, que hi ha una altra Barcelona, una altra marca Barcelona que té problemes econòmics, de vivenda, de falta de feina."

Alguns grups d’usuaris del transport públic s’han trobat a les 17 h en diverses estacions de metro per acudir a la protesta convocada a les 17.30 h a la plaça d’Urquinaona. Entre el centenar de col·lectius que donen suport a aquestes protestes, avui els més visibles han estat els “iaioflautes“, que han marxat a peu.

La convocatòria era una marxa a peu, en patins o en bicicleta per fer palès que la majoria de barcelonins només es poden moure per la ciutat amb aquests mitjans, atès l’elevat preu del transport públic. Però durant la protesta, la majoria de les persones han marxat a peu. De fet, només s’hi ha pogut veure una dona en bicicleta.

La marxa ha transcorregut sense incidents per la ronda de Sant Pere i ha acabat a la plaça de Catalunya, on els manifestants han aturat un bus turístic de TMB i han acabat pujant-hi. El manifest de la protesta s’ha acabat llegint des de dalt de l’autobús descobert.

La plataforma Stop Pujades Transport denuncia que el transport públic és ara mateix més car per a l’usuari que no pas la moto. És una de les raons per les quals tants barcelonins opten pel vehicle privat de dues rodes, tot i que malauradament no tots se’l poden permetre.

A més de lluitar contra la pujada de tarifes, Stop Pujades Transport reclama un canvi d’actitud en la direcció de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que en tots aquests mesos, tot i que s’ha reunit amb ells, no n’ha acceptat cap de les peticions. Segons els activistes, el Consell d’Administració de l’ATM està bloquejant políticament una rebaixa de tarifes que la societat civil en conjunt reclama i, per això, en demanen la dimissió. Començant pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila.

Fa més de quatre mesos que la plataforma Stop Pujades Transport es mobilitza contra la pujada de tarifes del transport públic d’aquest any, que va deixar la T-10 a un preu de 10,30 euros. Durant 18 setmanes consecutives, les accions de protesta es van estendre cada dimecres al vespre per la xarxa de metro i trens de tota l’àrea metropolitana.

Fa un mes, la plataforma va decidir en una assemblea oberta a l’intercanviador de la Sagrera que les protestes deixarien de ser setmanals per espaiar-les més en el temps i no malbaratar esforços. Va ser llavors quan van convocar la manifestació d’avui.

Però la nova etapa en la mobilització dels usuaris contra el preu del transport públic va més enllà. Diuen que les protestes ja han demostrat que el suport popular a una modificació tarifària és elevadíssim, i que l’ATM està enrocada fins i tot en contra del criteri d’una trentena de municipis que ho han demanat, a més de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i el Parlament de Catalunya.

La plataforma Stop Pujades Transport també ha rebut el suport d’un centenar d’entitats i sindicats que vol canalitzar a través de la Mesa Popular del Transport Públic. La primera reunió està convocada per al proper 29 de maig al local de la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB).

La nova estratègia de Stop Pujades Transport tampoc no descarta recórrer a la via legal. Diversos membres del col·lectiu ho estan estudiant, seguint l’exemple de la Coordinadora Obrera Sindical (COS) i la CUP, que han denunciat la direcció de TMB per malversació de fons públics.