LLUÍS PUERTO, responsable tècnic de la Fundació RACC "El que sí que demanem és que tracti de trams homogenis, que no hi hagi canvis continus com de vegades ens trobem que passa, inclús en els accessos a Barcelona. Demanem que a l'usuari no es trobi que li canviïn ara a 130, ara 120, que es tracti de canvis homogenis i fàcilment comprensibles per al conductor. Òbviament hi ha circumstàncies que poden alterar el límit de 130, com neu o pluja forta, haurien de baixar aquest límit. Si hi ha trànsit molt elevat amb molts camions o es tracta d'una operació sortida. Amb trànsit carregat es fa més difícil mantenir el límit a 130, per tant, les condicions dinàmiques hi influeixen i obliguen que el límit estigui posat amb senyalització variable, que no sigui un límit fix, que sigui vàlid en qualsevol hora i moment, sinó que segons les circumstàncies del trànsit es pugui modificar el límit a 120 o a 130. Aplaudim que, per exemple les alcoholèmies que es fan de forma reiterada es tipifiquin no amb 500 sinó amb 1.000 euros la multa. Celebrem que la DGT fes cas a la nostra demanda que els 1.000 euros no fos per a tothom de forma indiscriminada perquè avui dia és una multa considerable per a tothom. El que lamentem és que no es posi alcoholèmia zero per als conductors novells, que això és un tema que el RACC havia defensat. Entre novells i conductors professionals."

A partir d’avui comença a aplicar-se la nova Llei de trànsit, que castiga amb més duresa algunes faltes que fins ara ja estaven penalitzades. Una de les novetats és que s’obliga els menors de 16 anys que circulin en bicicleta per la ciutat a portar casc.
També s’endureixen les multes per conduir havent consumit drogues i alcohol. En el cas de les drogues, la sanció es duplica i passa dels 500 als 1.000 euros. Pel que fa a l’alcohol, es duplicarà el cost de la multa (de 500 a 1.000 euros) per als conductors reincidents o per als que sobrepassin de molt o fins i tot dupliquin la taxa màxima d’alcoholèmia permesa. El RACC valora positivament aquest encariment de les multes, però ha tornat a reclamar que hi hagi un límit “d’alcoholèmia zero” per als conductors novells i professionals, un canvi que amb la nova llei tampoc no s’aplicarà.

Els 130 km/h hauran d’esperar

La llei aprovada pel Partit Popular obre la porta a augmentar el límit de velocitat en les autopistes i autovies estatals en 10 quilòmetres més que en l’actualitat, fins als 130 per hora. El RACC s’avança a l’aplicació de la mesura, encara en estudi, i reclama que si es porta a terme aquest augment del límit de velocitat “es faci en les condicions que permetin poder fer-ho”, ja que encara no s’ha definit quines característiques hauran de reunir les vies que puguin elevar el límit de velocitat.

Des del Reial Automòbil Club de Catalunya consideren que la nova velocitat no només hauria d’aplicar-se segons el disseny de la infraestructura viària i l’ample de carrils o traçat i visibilitat, sinó també de les circumstàncies meteorològiques o de densitat del trànsit. Tot i que, d’entrada, creuen que es descartaran molts trams d’autovia que no compleixen els requisits, demanen que la nova velocitat s’apliqui amb sistemes variables per evitar un augment de la sinistralitat.