Tot fa pensar que l’esperada T-Mobilitat veurà la llum en un futur no gaire llunyà, les renovacions que s’estan fent des dels últims mesos en nombroses màquines de validació ja són visibles pels usuaris del transport públic. La T-Mobilitat reemplaçarà la vuitantena de títols que existeixen actualment per una nova targeta unipersonal que es podrà recarregar i aportarà informació de cada usuari.
En diverses estacions de metro, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Rodalies de Renfe, TRAM i xarxa d’autobusos ja s’han implantat en les màquines de validació uns sensors “contactless” o sense contacte. A través d’aquests terminals adaptats, s’hi podrà accedir i pagar només apropant la T-Mobilitat, el telèfon mòbil o un rellotge intel·ligent al sensor. Tot i que ja es poden veure en algunes estacions, el sistema encara no està operatiu.
Enrere quedaran els bitllets de cartró que hem conegut fins ara per donar pas a un sistema de tecnologia intel·ligent i personalitzat pels usuaris que ja funciona en altres capitals europees com Londres o Madrid.
Opció de postpagament i bonificacions per ús
El nou projecte de la T-Mobilitat aportarà informació personalitzada de cada usuari per tal de calcular el preu del transport públic depenent de la freqüència, la distància recorreguda i les rutines de transport.
El postpagament permetrà els usuaris no haver de decidir prèviament quin és el títol que s’ajusta millor a les seves necessitats, sinó que a final de mes s’aplicarà la tarifa més avantatjosa segons el seu ús. D’aquesta manera es busca reduir l’ús del transport privat i bonificar els usuaris que utilitzin el transport públic amb més freqüència.
Acumulació de retards
El projecte, que en un principi pretenia posar en marxa una prova pilot al 2016, acumula ja nombrosos retards. Actualment encara es desconeix la data exacta de la seva implementació, tot i que l’última data que va fixar el govern va ser el 2021.