Els participants, que han tallat la meitat del tronc central la Diagonal, s’han sumat a la marxa en diferents modalitats, sempre sostenibles: alguns l’han fet a peu, però també hi ha hagut qui l’ha fet amb bicicleta. A més, també ha fet el recorregut un tramvia simbòlic que ha s’ha anat aturant a les sis parades previstes pel projecte, així com les connexions que tindrien amb altres mitjans de transport.

Posteriorment, els manifestants s’han trobat a la cruïlla de la Diagonal amb passeig de Sant Joan, on s’ha llegit el manifest, que subscriuen 25 entitats, entre aquestes, la Plataforma pel Transport Públic, la FAVB, Catalunya Camina, Bicicleta Club de Catalunya, Ecologistes en Acció i sindicats com CCOO i UGT.

La manifestació també ha agafat un caire polític amb l’assistència de la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal i la quarta tinent d’alcalde, Janet Sanz. També hi ha anat el regidor del PSC, Daniel Mòdol, que ha carregat contra el govern municipal i l’ha acusat de ser “bipolar” perquè  aposta pel tramvia però, alhora, ha decidit retirar una partida dels pressupostos destinada a la redacció del projecte per aconseguir el suport del PDeCAT i aprovar els comptes.

Qui també s’ha pronunciat des d’una altre acte ha estat l’alcaldessa Ada Colau. Ha defensat que està tota la feina feta i només queda que el “consens social que avui s’està manifestant al carrer arribi al plenari municipal”.

Entre altres polítics també hi havia alcaldes de l’àrea metropolitana, com la batllessa de Badalona, Dolors Sabater, o l’alcalde de Sant Joan Despí, Antoni Poveda, que també és vicepresident de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

Pressió als polítics perquè no bloquegin la unió dels tramvies

En el manifest, les entitats insisteixen que la unió del tramvia per la Diagonal té beneficis incontestables que van més enllà de la ciutat de Barcelona, ja que uniria nou municipis del Llobregat i el Besòs. Assenyalen que construir aquesta infraestructura en els 4 km que ara estan inconnexos permetria alliberar de trànsit privat aquesta via, ara mateix col·lapsada, amb un transport molt més sostenible.

La mobilització també aspira a fer pressió als grups polítics, just quan el desbloqueig de la connexió dels tramvies és una de les monedes de canvi en la negociació de cara als pressupostos municipals del 2018. Un dels partits que s’hi oposen més fermament és el PDeCAT, i justament aquesta setmana el govern de Colau ha retirat la partida de 401.000 euros per redactar el projecte de connexió a canvi d’aplanar el camí per a l’abstenció de Trias.

De moment, el projecte només té assegurat el suport de BComú i el PSC, però l’executiu espera convèncer grups fins ara escèptics com ERC a la comissió específica que estudia l’enllaç.