Per això, plantegen no fer cap concessió privada per al tram central de la Diagonal entre Glòries i Francesc Macià. Per aconseguir-ho, el govern municipal proposa que la intervenció urbanística l’assumeixi l’Ajuntament, amb un cost estimat de 68 M €. A més, preveu que el consistori financi tota la infraestructura del tramvia (vies, catenàries…), amb un cost que ronda els 88 M €. Aquesta última part, però, l’haurà d’abonar després la Generalitat. El model de Colau planteja també que sigui l’ATM qui compri amb diners públics els combois necessaris.

Fins que no venci la concessió actual, el 2032, l’informe municipal recull que l’ATM podria encomanar l’explotació de tota la xarxa -inclòs el tram central de la Diagonal- a les empreses privades que ara operen el Trambaix i el Trambesòs. “Volem que el negoci de la construcció sigui clarament i nítidament públic i, per tant, que no hi hagi negoci”, ha dit la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, que ha admès que “les concessions actuals generen hipoteques que costa molts recursos recuperar“.

Proposen que TMB gestioni tot el tramvia

Aquest nou model que el govern municipal vol tirar endavant al tram central de la Diagonal vol establir les bases perquè a partir del 2032 la gestió del tramvia sigui 100 % pública i no es renovi la concessió a les empreses actuals. A més, plantegen que sigui TMB qui se’n faci càrrec. “Estem totalment preparats per fer-ho”, ha assegurat la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, que ha destacat que l’empresa es va iniciar, precisament, amb la gestió de tramvies.

La gestió pública del tramvia és un dels requisits que la CUP ha posat sempre sobre la taula per donar suport a la connexió per la Diagonal, pendent encara de trobar el consens polític. L’informe municipal sobre el cost de rescatar la concessió centrarà el debat amb l’oposició en una nova sessió de la comissió d’estudi sobre el tramvia que es farà aquest dijous.