TMB assegura que el Tramvia Blau tanca per modernitzar-ne les instal·lacions i argumenten que ho fan per tal de garantir-ne la seguretat. Els treballadors, però, afirmen que no havien detectat mancances i que els protocols ja es van revisar després de l’accident del 2012, quan un comboi va xocar amb un caimó i 15 persones en van resultar ferides.

El delegat del Comitè d’Empresa del Metro, Toni Edo, considera que “s’han pres decisions de manera sobtada, sense avisar” i reclama a la companyia que es doni més informació als empleats. Denuncia que “desconeixem fins quin punt això pot afectar treballadors o la funció mateixa del tramvia” i per això han demanat una reunió urgent amb la direcció de TMB, en què volen que se’ls aclareixi quins plans concrets té la companyia.

L’últim vestigi de l’antiga xarxa de tramvies

Inaugurat el 1901, el Tramvia Blau ha unit la part alta de Barcelona amb la muntanya. El seu principal promotor va ser el doctor Salvador Andreu, impulsor també del parc d’atraccions i la urbanització de l’avinguda del Tibidabo. La línia es va inaugurar a la vegada que el funicular i la va operar la Societat Anònima el Tibidabo en un temps en què aquesta muntanya s’havia convertit en la zona d’oci de la burgesia barcelonina. L’historiador Dani Cortijo explica que van esdevenir en unes instal·lacions emblemàtiques i que “tant el tramvia com el funicular apareixeran en moltes guies d’aquella època com una cosa súper destacada de la modernitat de la ciutat de Barcelona”.

Quan la totalitat de la xarxa de tramvies va ser reemplaçada pel metro o els autobusos, el Blau es va salvar perquè era de titularitat privada i, amb els anys, va passar a ser gestionat per l’Ajuntament. Cortijo remarca que ara s’està fent el procés invers: el tramvia elèctric es planteja com a alternativa a l’ús de motors d’explosió. Salvant les remodelacions producte de l’edat i també el canvi necessari de les vies, ha esdevingut un símbol de la ciutat, i tot i que molts l’han agafat de petits per anar al Parc d’Atraccions del Tibidabo, el seu ús actual és eminentment turístic.