Nou impuls en les obres de l’L9 del metro al pas per la Sagrera. La Generalitat ha tret a concurs els treballs per tapar el macropou que es va obrir fa 20 anys i que ha estat clau per construir els túnels del metro. A la superfície, l’Ajuntament de Barcelona ha confirmat que hi tornarà el camp de futbol que hi havia abans, el Camp del Ferro. Els treballs al macropou s’allargaran 46 mesos amb un pressupost de 20 M €.

Les obres també serviran per connectar el ramal nord de l’L9/L10 amb el tram central de la línia. En una visita d’obres, la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet, ha destacat que amb aquests treballs “comencem a veure la llum al final del túnel”. La consellera de Territori, Ester Capella, ha afegit que “tanquem el cercle de les infraestructures de Barcelona i l’àrea metropolitana”.

Recreació virtual del macropou de l’L9 a la Sagrera tapat amb el camp de futbol a la superfície

Un punt de connexió de dos túnels

El macropou de la Sagrera fa honor al seu nom amb 100 metres de llarg per 50 d’ample. A sota hi ha lloc per dos túnels tot i que, de moment, els trens només hi circulen per un, el que porta els combois de l’L9/L10 fins a la Sagrera de forma provisional (i que en un futur servirà per allargar l’L4 des de La Pau). Al costat n’hi ha un altre sense vies ni catenària que està excavat fins a Lesseps i que serà el túnel definitiu, el del tram central.

Les obres per tapar el macropou també serviran per posar les vies en aquest punt i poder connectar el ramal nord de l’L9/L10 amb el túnel del tram central. Aquestes tasques ferroviàries ocuparan els primers 30 mesos de feina i, a continuació, es taparà el macropou amb el camp de futbol a dalt. L’espai que quedarà entre els trens i la superfície es deixarà preparat per si s’hi vol donar algun ús.

mapa macropou L9 Sagrera

La tuneladora del tram central avança

Pel que fa a les obres del tram central, avancen a bon ritme. La tuneladora continua excavant i ja ha passat l’estació de Sarrià. El tram següent que haurà de perforar és el que condueix fins a l’estació de Mandri, on es preveu arribar cap a la primavera del 2024. La consellera Ester Capella ha afirmat aquest dijous que “ja encarem per arribar a Lesseps”.

El tram central de l’L9 és, pels responsables de Territori , “la clau de volta de la línia” i afirmen que quan acabi es passarà dels 23 milions de viatgers/any actuals fins als 113 milions. Malgrat que asseguren que el túnel avança a bon ritme, diuen que el subsol de Barcelona és variable. Per tot plegat, no fixen cap data per acabar les obres, tot i que es treballa amb l’horitzó del 2027 o 2028.