És possiblement una de les obres més observades i vigilades que s'han fet a Barcelona els últims anys. Tant per veïns, com per administracions. El projecte del túnel de l'AVE va ser molt polèmic durant la seva llarga gestació, però a mesura que ha anat avançant, la tècnica ha anat esvaint els temors inicials. Sense entrebancs, ni sorpreses, la tuneladora Barcino ha anat perforant el subsòl de l'Eixample a un ritme d'entre 20 i 40 metres diaris. Un promig que ha permès que en aquests primers dotze mesos, hagi recorregut prop de tres quilòmetres i mig dels cinc quilòmetres de túnel planejats. A hores d'ara, perfora el subsòl pel carrer de Balmes, de manera que, s'espera que en les properes setmanes arribi al pou de manteniment d'Enric Granados, l'última parada abans d'arribar al seu destí final, al carrer Entença. Durant aquests mesos, el talp mecànic ha deixat enrere el punt més sensible de tot el traçat, la Sagrada Família. La Junta Constructora del Temple es va oposar al traçat, perquè, advertia, representava un risc per la seguretat de l'edifici de Gaudí. Per evitar possibles danys, Adif va construir una pantalla de pilones de 40 metres de profunditat davant dels fonaments de la Basílica, i segons els tècnics, els moviments de terreny que es van produir van ser inferiors als inicialment previstos. Els mateixos resultats s'han anat donant a cada tram, i també al pas per un altre edifici singular, La Pedrera, on també es va optar per la pantalla de pilones. Les previsions dels constructors són optimistes. Calculen que el túnel estarà acabat a principis de la tardor d'aquest any. Temps suficient per condicionar les vies i catenàries perquè el túnel es pugui integrar al traçat fins a França el 2012, com s'ha compromès el govern.