A la nostra ciutat hi ha cada dia 6.644.000 desplaçaments. La xifra va augmentar un 2,7% l'any passat. Els barcelonins fan servir cada cop més el transport públic i, sobretot, cada cop menys el vehicle privat. Creixen els trajectes a peu i sobretot en bici. L'ús de la bicicleta creix un 10%, però l'accidentalitat dels ciclistes ha crescut un 26%. L'Ajuntament treballa per millorar alguns carrils bici, però molts ciclistes continuen anant per la vorera. L'ordenança ho permet, però el govern municipal actual està disposat a canviar-la. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "La bicicleta ha d'ocupar l'espai del cotxe, el que no hem de fer és fer-les anar sobre les voreres traient lloc als vianants. Això no és cap cosa especial, és només aplicar el sentit comú." Pel que fa als transports públics, cal tenir en compte que l'any passat va créixer l'ús de tots els mitjans llevat de l'autobús, que va caure mig punt. L'Ajuntament espera que els autobusos esdevinguin molt més competitius amb la nova xarxa ortogonal. Les quatre primeres línies podrien començar a circular a l'octubre. La reducció del transport privat no es tradueix ara com ara en una disminució de la contaminació ambiental, que l'any passat no es va reduir. EDUARD FREIXEDES, regidor de Mobilitat "Tenim menys vehicles movent-se pels nostres carrers, però aquests vehicles com que són més antics també generen més emissions." L'Ajuntament vol implicar tots els actors presents al Pacte per la Mobilitat, que avui s'ha reunit per primer cop en aquest mandat, en el disseny d'estratègies de millora que es plasmaran en el nou Pla de Mobilitat Urbana.

La bicicleta ha estat la protagonista de la primera sessió plenària del Pacte per la Mobilitat que es convoca amb Xavier Trias com a alcalde. Aquest òrgan de participació ciutadana, creat el 1998, representa tots els actors implicats en la mobilitat urbana, des de les associacions de ciclistes fins al gremi de tallers de reparació de vehicles, passant pels operadors de transport públic o diverses entitats de seguretat viària.

Les dades de mobilitat presentades en aquesta reunió fan referència a l’any 2011 i constaten un creixement del 10,92% en el nombre de desplaçaments en bicicleta. També han augmentat un 1,92% els trajectes a peu. El nombre d’accidents amb bicicletes implicades ha crescut força més ràpid: un 26%. Tot plegat reforça la necessitat de continuar treballant en la senyalització i la seguretat dels carrils bici. El govern municipal ha presentat al Pacte per la Mobilitat alguns projectes, com la millora dels carrils bici dels carrers de Nàpols o Sicília, però també ha compartit la reflexió que les bicicletes no poden anar pel mateix lloc que els vianants.

L’ordenança actual permet, quan no hi hagi carril bici i la vorera faci almenys cinc metres d’ample, que els ciclistes hi circulin, respectant sempre la prioritat de pas dels vianants. El regidor de Mobilitat, Eduard Freixedes, advoca per una norma més segura i més fàcil de complir per tots, que en aquest cas passaria per prohibir la circulació de bicicletes per les voreres.

Aquesta voluntat ha estat força compartida entre les entitats presents al Pacte per la Mobilitat. El representant de Barcelona Camina ha demanat a l’alcalde que tregui tota mena de vehicles de les voreres, tant les bicicletes que hi corren com les motos que hi aparquen. I l’expert en mobilitat Ole Thorson ha dit que tots aquests vehicles, sumats a les terrasses, vetlladors i altres elements del mobiliari urbà han portat una certa “anarquia a les voreres” que les està deshumanitzant. L’alcalde ha reconegut el problema, però ha assegurat que és impossible aparcar totes les motos d’aquesta ciutat fora de les voreres.

La reforma de la xarxa d’autobusos

Pel que fa als transports públics, el metro i Rodalies de Renfe són els que més han incrementat el nombre de viatges durant el 2011, un 2% i un 2,4% respectivament. Els segueix el tramvia amb un increment del 1,6%. Els FGC s’han mantingut (+0,9%). En canvi, l’ús dels autobusos urbans (TMB) ha caigut un 0,5% en nombre de viatges.

Segons Freixedes, la millora del servei d’autobusos passa per la nova xarxa de línies que recorreran la ciutat d’esquerra a dreta i de mar a muntanya, seguint la trama ortogonal dels carrers de l’Eixample. Aquest vell projecte per fer la xarxa de bus més comprensible per a l’usuari començarà a fer-se realitat a l’octubre, amb la posada en marxa de les primeres quatre línies verticals o horitzontals. L’alcalde ha subratllat que serà un procés llarg i complex, perquè la nova xarxa substituirà la que hi ha ara i els actuals usuaris s’hi hauran d’anar acostumant a poc a poc.

Trias s’ha mostrat partidari d’unir el Trambaix i el Trambesòs, tot i que no troba viable fer-ho en línia recta per la Diagonal, sobretot si es té en compte el resultat del referèndum sobre la reforma d’aquesta avinguda.

Els tècnics municipals també han presentat al Pacte per la Mobilitat un projecte d’ampliació de les parades de busos turístics al voltant de la Sagrada Família, que asseguren que estan saturades a algunes hores del dia. Per això s’habilitaran dues noves àrees per encotxar i desencotxar turistes a la banda de muntanya de l’avinguda Diagonal, a banda i banda del carrer de la Marina. També se senyalitzarà el camí per arribar caminant fins al temple i les opcions més properes on es podran aparcar els autocars.