El Trambaix uneix poblacions del Baix Llobregat amb Barcelona. Segons estadístiques fetes als usuaris, la majoria, un 66 %, el fa servir per anar a la feina o a estudiar, i la resta, un 34 %, per oci o gestions personals. El 2015 el van fer servir 17 milions de persones. Molts es queixen de les combinacions que han de fer per arribar fins al centre de la ciutat. Una de les primeres parades barcelonines és la de l'avinguda de Xile. Allà, l'associació de veïns del barri veu amb bons ulls la connexió del tramvia per la Diagonal sempre que tingui el suport dels ciutadans afectats. CLARA LLIMONA, vocal de l'Associació de Veïns de l'Avinguda de Xile: "Preferim més el metro perquè és més ràpid i sobretot reivindiquem el que es posi en funcionament l'estació d'Ernest Lluch que connectarà amb la línia 9 del metro, i que de moment està acabada i no en funcionament." Continuem el viatge. El Tram entra a Barcelona per l'avinguda de Xile i enfila cap a la Diagonal, a la Zona Universitària. D'aquí segueix fins poc abans d'arribar a la plaça de Francesc Macià, on acaba la via. La proposta de l'Ajuntament és fer continuar aquesta via per la Diagonal fins arribar a la plaça de les Glòries, on connectaria amb el Trambesòs. Una opció que té l'oposició frontal de l'associació de comerciants Diagonal Barcelona. MARTA CANUT, presidenta de l'Associació de Comerciants Diagonal Barcelona: "Quin comerç de proximitat ha creat el tramvia des de Zona Universitària fins a Francesc Macià, cap ni un. Quines terrasses té la ciutat, cap ni una. Perquè tanta pressa? Què vol propaganda?" Una opinió que xoca amb la d'assocacions de veïns dels barris del tram central de la Diagonal, com el de la Dreta de l'Eixample. SERGI LÓPEZ, president de l'Associació de Veïns de la Dreta de l'Eixample: "El tramvia tindrà un impacte molt positiu en tota la vida de l'Eixample, la mobilitat, la vida social, perquè és un mitjà de transport que és molt amable." El Trambesòs comença a les Glòries i té diverses ramificacions, dues de les quals enllacen amb Sant Adrià de Besòs. El 2015 el van fer servir 8,4 milions de passatgers. Com el Trambaix, la majoria, un 66 %, l'usen per feina o estudis. La resta, un 34%, l'empren per motius d'oci o gestions personals. En un dels barris que travessa, el Poblenou, els comerciants també reclamen la connexió del tramvia per la Diagonal. MONTSE VALIENTE, membre de l'Eix Comercial del Poblenou: "Beneficiós per la ciutat, segur que sí. Per nosaltres no ho sé, fins que no es vegin els resultats no ho puc dir. En tot cas, suposo que sí que serà beneficiós per les grans superfícies que tenen en aquesta trajectòria el tram." Pels usuaris seria una opció més ràpida per arribar al centre. Ara no els queda més remei que baixar del comboi i canviar de transport.

L’anunci de l’alcaldessa, Ada Colau, d’aquest dijous sobre la connexió del tramvia per la Diagonal ha provocat ja reaccions de veïns i comerciants. La veu més crítica és la de l’associació de comerciants Barcelona Diagonal, que ha acusat el govern municipal de “voler arruinar la ciutat”. D’altres són totalment partidaris de la connexió, com l’associació de veïns de la Dreta de l’Eixample, que fa temps que la reclamava: “El tramvia tindrà un impacte molt positiu en tota la vida de l’Eixample”, assegura Sergi López-Grado, president de l’associació, que, creu que, a més que “millorarà la vida social, perquè és un mitjà de transport que és molt amable”.

A l’Associació de comerciants del Poblenou, l’Eix Poblenou, creuen que la connexió seria “beneficiosa” per a la ciutat. Ara bé, no s’atreveixen a dir si serà positiu per als seus negocis. “Fins que no es vegin els resultats no ho sabrem”, diu Montse Valiente, membre de l’associació. “Crec que serà més beneficiós per les grans superfícies que tenen en aquesta trajectòria el tram”, afegeix.

A l’altre extrem de la ciutat, l’associació de veïns de l’avinguda de Xile, que té una parada del TramBaix, també valoren positivament l’anunci del consistori però subratllen que és més necessària l’arribada de la Línia 9 amb l’obertura de la parada d’Ernest Lluch.