El més necessari, amb un cost relativament baix i on es pugui actuar a curt termini. Aquests són els fonaments de les 59 obres que s'han acordat per millorar la xarxa de Rodalies. S'executaran en els pròxims dos anys amb una inversió estimada de 306,6 milions d'euros. XAVIER FLORES, director d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre "Aquest programa que hem acordat amb el ministeri a portar a terme el que fa és construir una xarxa de Rodalies més segura, més fiable i més robusta quer permeti un millor servei per a totes les línies, des de la R1 a la R11." Un paquet de 27 actuacions persegueix millorar la seguretat i la fiabilitat del servei en el punts que registren més incidències, com l'estació de Sant Andreu Arenal. Aquí, els enclavaments, que contenen tota la informació de la via, passaran a ser elèctronics. Millores de la senyalització que es complementaran amb altres obres a les catenàries com les projectades al tram entre la Sagrera i Mollet. S'hi destinaran més de 97 milions d'euros en actuacions prioritàries, ja establertes dins el Pla de Rodalies, i 96 milions més en obres que també s'han considerat importants. Hi ha un segon bloc de projectes adreçats a millorar l'accessibilitat de les estacions. Precisament, Sant Andreu Arenal consta com la primera de la llista. La inversió de les obres més urgents és de 48 milions d'euros i de la resta, 28 milions. Una desena d'obres omplen el tercer paquet, dedicat a millorar la funcionalitat, amb un presupost de 36 milions. Aquí destaca el perllongament de les andanes a l'estació d'Arc de Triomf perquè que acullin trens de més capacitat. Per tal que tot plegat no quedi en paper mullat, un grup de treball format per la Generalitat, Foment, Adif i Renfe en farà un seguiment. També s'encarregarà de la millora dels túnels urbans de Barcelona i la implantació del sistema europeu de seguretat, l'ERTMS.

El programa prioritza una cinquantena d’obres per als pròxims dos anys. Entre les actuacions que es volen prioritzar hi ha la modernització de les estacions de Sant Andreu Arenal (0,1 M €) i Bellvitge (2 M €) i el perllongament de les andanes a l’estació d’Arc de Triomf per millorar la capacitat de la línia R1, projecte que s’emportarà 0,9 M € del pressupost. La millora de la senyalització entre les estacions de Montcada Bifurcació i Sants suposarà una de les inversions més importants, amb 11,74 M €.

El conjunt d’intervencions s’han pensat per millorar la qualitat del servei i incrementar-ne la seguretat i la fiabilitat. Els 300 milions d’euros de què disposarà la Generalitat és el mínim que, segons el govern català, es necessita per cobrir les actuacions més urgents. Una xifra que des del ministeri es va voler rebaixar a 60.

La proposta de prioritzar determinats projectes serà, segons el govern, independent de l’impuls i programació de la resta d’actuacions previstes a plans anteriors. El Departament de Territori i Sostenibilitat també ha fixat la necessitat de crear un grup de treball integrat per Foment, Adif, la Generalitat i Renfe-Operadora, que analitzarà altres obres prioritàries.