Vehicle circulant

Més del 70 % de les infraccions de trànsit detectades a la ciutat durant el 2019 van ser comeses per un home (72,39 %), segons dades de l’Institut Municipal d’Hisenda. Les dones, en canvi, van ser responsables del 27,61 % de les infraccions administratives sancionades. Si posem la lupa per tipus, el predomini masculí és clar en totes les infraccions i en qualsevol vehicle.

Aquestes són dades que s’han presentat en la primera taula rodona del Fòrum Barcelona de Seguretat Viària, enguany centrada en la perspectiva humana i de gènere en els accidents de trànsit. “L’imaginari diu que les dones condueixen pitjor, però les dades diuen que els homes són els que provoquen més accidents“, ha senyalat la directora de l’associació Prevenció d’Accidents de Trànsit, P(A)T, Yolanda Domènech.

Les diferències més significatives es troben en comportaments com no reduir la velocitat (90,09 % homes i 9,91 % dones), portar una bicicleta o un vehicle ciclable sota els efectes de l’alcohol (85,90 % i 14,10 %, respectivament) o bé reincidir en el consum d’alcohol al volant (85,99 % vs. 14,01 %). Les xifres més semblants les trobem en l’excés de velocitat: en un 70,98 % dels vehicles detectats circulant més ràpid del permès hi havia un home al volant, mentre que en el 29,02 % restant, la conductora era una dona.

El factor humà causa el 90 % dels accidents

En l’obertura del Fòrum, el tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, ha destacat que “el factor huma està darrere de pràcticament el 90 % dels sinistres”. En la mateixa línia s’ha expressat el president del RACC, Josep Mateu, que ha explicat que el risc de tenir un accident en autopista és 100 vegades més alt a Espanya que a Suècia, una diferència que s’atribueix al perfil dels conductors.

Amb aquestes dades a la mà, Batlle assegura que fer baixar a incidència del factor humà en els accidents “és una de les nostres prioritats”. Per això, el govern municipal vol potenciar mesures de pacificació del trànsit, com l’ampliació dels carrers amb velocitat limitada a 30 km/h.

653 sinistres amb ferits, en la primera onada de la pandèmia

En el període concret del primer estat d’alarma pel coronavirus, entre el 14 de març i el 21 de juny, van haver-hi 653 accidents amb ferits a la ciutat, fet que suposa una davallada del 75 % en comparació amb l’any passat. Aquesta baixada coincideix amb la reducció dels accidents, d’un 43 % durant el confinament. D’entre els qui es van lesionar, 485 eren homes i 233, dones.

Més enllà de la xifra absoluta, destaca el rol dels ferits implicats en els accidents, que és diferent segons el sexe. Si mirem els conductors, la majoria de ferits són homes, mentre que si posem la lupa en els passatgers, hi ha més dones lesionades que no pas homes.

A l’hora d’atribuir la responsabilitat d’un sinistre, varia segons el sexe però també segons la tipologia de vehicle. En cotxe, el percentatge d’accidentats amb la culpa dels fets és semblant (68,40 % dels homes i 67,76 % de les dones), però les xifres s’allunyen en moto (41,03 % i 29,57 % respectivament), bicicleta (67 % i 33 %) i vehicles de mobilitat personal (57 % i 19 %).